Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro

Taxa pe valoare adaugata si efectele sale


de Clublegislatiamuncii.ro la 31 Mai. 2011


Intr-o afacere poti sa maresti sau sa scazi pretul produsului pe care urmeaza sa il vinzi cand stii ca nu depinzi nici pentru fabricarea si nici pentru comercializarea lui de nimeni. Insa, bugetul Romaniei este deocamdata dependent de toti cei care folosesc banii pe teritoriul Romaniei.



    Masura de crestere a taxei pe valoare adaugata (TVA) trebuie sa fie o masura antiinflationista si de reducere a deficitului bugetar, care are ca scop incetinirea cresterii cererii pe piata de consum, insa prin lipsa altor masuri antiinflationiste ea poate frana si cresterea ofertei, astfel, scopul urmarit putand fi anulat.

    Reducerea cererii are ca scop scaderea pretului produselor, iar prin aceasta scadere se urmareste scaderea ratei inflatiei.
    Masura de majorare a TVA trebuie insotita de strategii de restabilizare economica si de impulsionare a mediului de afaceri puternic si deja existent pe piata romaneasca, autohton ori din exteriorul tarii, poate chiar cu riscul de a indeparta, prin inchidere sau mutare a sediului in alta tara, a firmelor mici sau noi.

    Efecte pozitive in urma aplicarii acestei masuri pot aparea pe termen mediu la nivel social, prin educarea unui stil de management orientat catre optimizarea unei ramuri de activitate, si, fortat, la nivelul bugetului national, prin strangerea mai multor fonduri intr-un timp scurt, dar relansarea economica este mult ingreunata in acest moment.

    Pe termen mediu si lung, in cazul in care TVA va ramane la 24%, dar mediul de afaceri nu se restabilizeaza, este posibil ca firmele mari, care au stabilit sediul pe teritoriul Romaniei, sa urmareasca sa il mute intr-o tara vecina, unde taxele catre bugetul de stat le vor permite sa aiba profit mai mare. Acelasi efect se poate inregistra si daca mediul de afaceri este instabil, dar taxele sunt mai mici, pentru ca este important pentru investitori si pentru oamenii de afaceri autohtoni sa poata preconiza ce se va intampla cu afacerea lor cel putin in urmatorii 5 ani, mai mult decat conteaza pentru acestia sa plateasca mai putin cu 2-3-5 procente.
    Relansarea economiei romanesti poate fi ajutata mult de capitalurile straine prin politici de impulsionare a investitiilor.

    Insa in situatia unui mediu de afaceri instabil, dintre investitorii straini noi pe teritoriul Romaniei se vor implica cei care au cu prisosinta nevoie de un produs existent doar in Romania, cei care pot avea de castigat mai mult decat ar fi avut investind aceiasi bani pe teritoriul unei tari mai ieftine din punct de vedere al taxelor catre stat sau cei care intuiesc dezvoltarea unui anumit domeniu.
     
In acest moment in Romania cererea pe piata de consum scade si fara aportul cresterii TVA, care poate produce efecte astfel: 

Cresterea TVA poate contribui la educarea romanilor in vederea mai bunei gestionari a banilor proprii si a modalitatilor de a investi, noile planuri de afaceri putand beneficia de atentie sporita in legatura cu studiile de fiabilitate si sustenabilitate ale proiectului de afaceri.

Prin majorarea TVA statul poate economisi bani mai multi de la investitorii puternici care tintesc Romania, pentru ca firmele bine dezvoltate platesc TVA indiferent ce valoare ar avea, insa in situatia unei destabilizari pe termen lung pot fi afectate investitiile acestora in produsele economice romanesti.

Firmele mici sau cele care nu aveau un plan de afaceri bine pus la punct si care nu ar fi supravietuit prea mult pe piata romaneasca vor disparea din cauza unui plan bun de management, a imposibilitatii de a accesa fonduri de investitii de la banci si din cauza scaderii cererii de pe piata de consum, datorata maririi taxelor, care se observa in cresterea preturilor.

Cresterea TVA poate determina investitori si cumparatori straini sa evite sa plateasca in Romania aceasta taxa in favoarea altei tari unde TVA este mai mica, astfel, cresterea TVA poate duce la inflatia importata.

Cresterea TVA duce la scaderea consumului atat la produsele de baza, cat si la produsele de lux.

Desi cresterea TVA poate substitui scaderea consumului care este inevitabila, tinand cont de conditiile de pe piata muncii, economisirea la bugetul de stat provenita in urma aplicarii majorarii TVA se poate sa nu se produca.

Economisirea banilor la bugetul de stat se poate face doar in conditiile in care si controalele institutiilor responsabile cu verificarea respectarii prevederilor legale referitoare la fiscalitate se vor intensifica, altfel riscand sa se dezvolte economia subterana.

Scaderea sau mentinerea TVA la 19% ar fi putut insemna scaderea cheltuielilor din bugetul asigurarilor de somaj prin inceputul relansarii economice si prin folosirea banilor, conform prevederilor Legii 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj, pentru finantarea unei noi afaceri sau a studiilor de fezabilitate si sustenabilitate ale noilor planuri de afaceri.

Din cauza faptului ca productia in tara scade, iar in jurul Romaniei sunt tari cu taxe de comercializare mai mici, se poate sa se dezvolte importul.

    Crescand TVA pot creste preturile, iar in situatia actuala, cand somajul este in crestere si nivelul de trai in scadere, nivelul cheltuielilor mai mare decat si l-ar permite bugetul de stat, nivelul inflatiei si dezvoltarea economica pot fi in continuare in pericol.

    Taxa pe valoare adaugata este utilizata mai mult indirect, pentru influentarea mediului economic. Aceasta influentare se realizeaza prin intermediul consumului, generand astfel o presiune asupra ofertei sau o relaxare a acesteia, in functie de necesitatile obiective ale statului. Aceste necesitati depind in principal de finantarea bugetului, si atunci avem nevoie de o cota de prelevare mare, sau mai depind de investitii in regiune, caz in care o cota mica ar fi preferabila. Aceste doua obiective au nevoie pentru a fi realizate de recurgerea la dimensiuni ale cotelor aflate la poluri opuse.

Intr-o afacere poti sa maresti sau sa scazi pretul produsului pe care urmeaza sa il vinzi cand stii ca nu depinzi nici pentru fabricarea si nici pentru comercializarea lui de nimeni. Insa bugetul Romaniei este deocamdata dependent de toti cei care folosesc banii pe teritoriul Romaniei.

Ultima ora:

7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

0 comentarii

Comentarii


TOP RASPUNSURI 2018
Buna ziua !Sunt nascuta in 21.03.1962, angajata din 09.10.1981, grupa a II-a 19 ani si 6 luni si ma pot pensiona...[citeste mai mult]
Publicat la data 08 Nov. 2018 1 raspuns
Buna ziua!Datele mele cu privire la pensionare:sex =Mdata nasterii= 06.03.1957stagiu militar = 9lunifacultate=5ani curs...[citeste mai mult]
Publicat la data 11 Nov. 2018 5 raspunsuri
Lucrez din 24.10.1986 in grupa II de munca si respectiv din 1.04.2001 in conditii deosebite.Cei 35 de ani de stagiu de...[citeste mai mult]
Publicat la data 10 Nov. 2018 4 raspunsuri
Bună ziua,In anii 1994, 1995, 1998 am avut concedii medicale. Concediile medicale din această perioada se iau n...[citeste mai mult]
Publicat la data 12 Nov. 2018 1 raspuns
Buna ziua, am o nelamurire in ceea ce priveste incadrarea in gupele speciale dupa 01-04-2001, cand in cartea mea de...[citeste mai mult]
Publicat la data 09 Nov. 2018 1 raspuns
Buna ziua! As dori sa stiu daca la reducerea varstei de pensionare are o contributie si sporul de pericol acordat la...[citeste mai mult]
Publicat la data 12 Nov. 2018 1 raspuns