ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro

modificare CIM salariu si timp de lucru


ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A


Buna seara,
Va rog frumos, am si eu cateva nelamuriri:
1. Angajatorul are dreptul sa modifice salariul din CIM perioada nedeterminata de la cel de incadrare, la minim pe economie, fara act aditional si fara instiintarea si acordul angajatului?
2. Angajatorul are dreptul sa modifice timpul de lucru de la 8 ore/zi la 2 ore/zi, invocand probleme economice?
3. Angajatorul are dreptul sa solicite carnetul de munca in luna martie pentru a fi scanat si sa-l restituie angajatului in luna decembrie nescanat? Era obligatia angajatorului, sau a angajatului?
4. Pentru diminuarea salariului si implicit a timpului de lucru, cum se procedeaza, de fapt?
5. Este normal ca activitatea de birou sa se desfasoare la o temperatura de O grade C, nu din lipsa surselor de caldura ci din lipsa fondurilor necesare platii acestora?
6. Are dreptul angajatorul sa nu acorde concediul de odihna aferent perioadei lucrare, pentru anul in curs, motivand ca deja s-a efectuat?
7. La ce intervale de timp se semneaza fisele pentru protectia muncii? In ultimele trei luni nu am semnat asa ceva...
Va multumesc frumos!

Georgeta Ghitoiu
 User  Georgeta Ghitoiu
a intrebat la 08 Dec. 2011
Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


 

1 raspunsuri

Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Ioana Popa
 Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 14 Dec. 2011
1. Modificarea salariului din CIM poate fi facuta unilateral prin decizia angajatorului numai in situatia in care acesta dispune ca sanctiune disciplinara, in urma unei anchete, reducerea salariului. Aceasta reducere se face insa cu maxim 5 - 10% pe o perioada de 1 - 3 luni, asa cum prevede Codul Muncii republicat. De asemenea modificarea poate interveni pe motive economice, insa acest lucru de regula se soldeaza cu o intrerupere temporara a activitatii si plata unei indemnizatii de 75%. Se poate intampla si ca angajatorul sa dispuna reducerea salariului din pricina scaderii bugetul companiei, pentru a evita disponibilizarile.

2. Angajatorul poate modifica programul de lucru din motive economie. Aceasta reducere poate fi facuta insa dupa o perioada de intrerupere temporara a activitatii mai mare de 30 de zile, modificand programul de la 5 zile la 4 zile de lucru pe saptamana. Legea nu prevede daca pe motive economice angajatorul poate reduce numarul de ore de lucru zilnice, insa modificarile aduse CIM insa in opinia mea o astfel de modificare, cu exceptia situatiei prevazute mai sus, ar trebui facuta prin act aditional cu acordul ambelor parti.

3. Nu imi dau seama la ce se refera aceasta scanare si cum va puteti da seama daca l-a scanat sau nu. Presupun ca angajatorul are nevoie de o copie, scanata in cazul de fata, a cartii de munca. Intrebati angajatorul despre aceasta scanare, poate nu a mai fost necesara. Insa el nu este obligat prin nici o lege sa faca o astfel de scanare. Cu atat mai mult cu cat cartile de munca nu se mai utilizeaza in acest moment, fiind scoase din uz prin lege.

4. Asa cum v-am spus si mai sus, diminuarea salariala se poate face fie pe motive economice fie disciplinare. In cel de-al doilea caz este necesara parcurgerea unei anchete disciplinare. In privinta problemelor economice, daca poate face dovada problemelor de tip economic, prin documente doveditoare, state de plata si asa mai departe, poate dispune reducerea salariului. Insa este necesara intocmirea unui document, un act aditional la CIM, care sa acopere aceasta reducere salariala din punct de vedere legal. Modificarea va trebui completata in Revisal si transmisa spre ITM, iar ea va figura si pe statul de plata. Se poate intampla ca angajatorul sa se fi declarat in insolventa, caz in care lucrurile sunt destul de dificil de solutionat. La fel si in cazul unei eventual reorganizari judiciare intervenite, actiune ce reprezinta un prim pas spre faliment.

5. Este o chestiune delicata. In mod normal angajatorul ar trebui sa asigure angajatilor conditiile optime pentru desfasurarea activitatii in mod eficient. Problema lipsei fodurilor nu cred ca poate fi rezolvata prin interventia altor organe sau autoritati, precum ITM. Daca angajatorul este in insolventa sau invoca motive economice dovedite prin acte, nu stiu ce s-a putea face in acest caz.

6. Daca situatia nu permite acordarea CO pentru anul in curs, el poate refuza acordarea acestuia, fiind obligat insa sa ii acorde salariatului CO neefectuat pe anul in curs pana la finalul anului urmator.

Art. 146
1 Concediul de odihna se efectueaza in fiecare an.
2 Prin exceptie de la prevederile alin. 1, efectuarea concediului in anul urmator este permisa numai in cazurile expres prevazute de lege sau in cazurile prevazute in contractul colectiv de munca aplicabil.
3 Angajatorul este obligat sa acorde concediu, pana la sfarsitul anului urmator, tuturor salariatilor care intr-un an calendaristic nu au efectuat integral concediul de odihna la care aveau dreptul.

In cazul de fata angajatorul, daca invoca motive economice si faptul ca activitatea ar putea fi periclitata prin absenta angajatilor se poate "transfera" CO in anul urmator.

In situatia in care CO nu s-a efectuat dar angajatorul invoca efectuarea acestuia, ar putea fi vorba de un abuz, caz in care este indicat sa sesizati ITM.

7. Instructajul de protectia muncii se face periodic, la cel mult 6 luni, in functie si de conditiile locului de munca, asa cum prevede HG 955 din 2010:

ART. 96
1 Instruirea periodic?? se efectueaz?? de c??tre conduc??torul locului de munc??.
2 Durata instruirii periodice, intervalul dintre dou?? instruiri ??i periodicitatea verific??rii instruirii vor fi stabilite prin instruc??iuni proprii, ??n func??ie de condi??iile locului de munc?? ??i/sau postului de lucru.
2^1 Intervalul dintre dou?? instruiri periodice nu va fi mai mare de 6 luni.
3 Pentru personalul tehnico-administrativ intervalul dintre dou?? instruiri periodice va fi de cel mult 12 luni.



Alte intrebari despre Contract de munca

Expertii nostri
violeta Georgescu
Gratiela Petrescu Viviana Serni George Andreescu G Stancu Marius Ion adriana iancu
TOP RASPUNSURI 2024