Contract de mandat, legea 263/2010
ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A
Urmareste
O societate SRL, inregistrata in Romania cu sediu permanent in Franta, are stabilit in statut un asociat si un administrator. Administratorul, nascut in Romania, cu domiciliul in Romania, are dubla cetatenie, romana si franceza, nu are contract de munca si doreste sa incheie un contract de administrare mandat comercial cu societatea.
Ce trebuie sa faca? Incheie contract de mandat? Legea 263/2010 ce spune? Este contractul de administrare reglementat de Codul comercial, care sunt elementele care fac departajarea?
O societate SRL, inregistrata in Romania cu sediu permanent in Franta, are stabilit in statut un asociat si un administrator. Administratorul, nascut in Romania, cu domiciliul in Romania, are dubla cetatenie, romana si franceza, nu are contract de munca si doreste sa incheie un contract de administrare mandat comercial cu societatea.
Ce trebuie sa faca? Incheie contract de mandat? Legea 263/2010 ce spune? Este contractul de administrare reglementat de Codul comercial, care sunt elementele care fac departajarea?
Adaugata in:
User B Bartoc
a intrebat la 27 Iul. 2011
a intrebat la 27 Iul. 2011
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
3 raspunsuri
Expert Viviana Serni
a raspuns la intrebare la 14 Aug. 2011
a raspuns la intrebare la 14 Aug. 2011
Administratorul dvs va incheia un contract de administrare cu SRL, gasiti un model in Anexa 3 a H.G.364/1999, pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea contractelor de administrare a companiilor/societatilor nationale, a societatilor comerciale la care statul sau o parte a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome M.Of. nr. 213/14.05.1999.
Acesta este contract-cadru care se aplica, cu adaptarile corespunzatoare, si societatilor cu raspundere limitata.
Din punct de vedere al efectelor juridice, acesta este un contract de mandat comercial, iar din punct de vedere fiscal, indemizatia lunara a dministratorului SRL-ului este supusa regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente, fiind impozitata cu 10% din venitul brut.
Justificarea o gasim in continutul dispozitiilor art. ART. 52 din Codul fiscal 2011:
"Re??inerea la surs?? a impozitului reprezent??nd pl????i anticipate pentru unele venituri din activit????i independente
1 Pl??titorii urm??toarelor venituri au obliga??ia de a calcula, de a re??ine ??i de a vira impozit prin re??inere la surs??, reprezent??nd pl????i anticipate, din veniturile pl??tite:
a venituri din drepturi de proprietate intelectual??;
b venituri din v??nzarea bunurilor ??n regim de consigna??ie;
c venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor/conven??iilor civile ??ncheiate potrivit Codului civil ;
e venituri din activitatea de expertiz?? contabil?? ??i tehnic??, judiciar?? ??i extrajudiciar??;
e1 venitul ob??inut de o persoan?? fizic?? dintr-o asociere cu o persoan?? juridic?? contribuabil, potrivit titlului IV1, care nu genereaz?? o persoan?? juridic??.
f *** Abrogat.
2 Impozitul ce trebuie re??inut se stabile??te dup?? cum urmeaz??:
a ??n cazul veniturilor prev??zute la alin. 1 lit. a - e, aplic??nd o cot?? de impunere de 10% la venitul brut.
Acesta este contract-cadru care se aplica, cu adaptarile corespunzatoare, si societatilor cu raspundere limitata.
Din punct de vedere al efectelor juridice, acesta este un contract de mandat comercial, iar din punct de vedere fiscal, indemizatia lunara a dministratorului SRL-ului este supusa regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente, fiind impozitata cu 10% din venitul brut.
Justificarea o gasim in continutul dispozitiilor art. ART. 52 din Codul fiscal 2011:
"Re??inerea la surs?? a impozitului reprezent??nd pl????i anticipate pentru unele venituri din activit????i independente
1 Pl??titorii urm??toarelor venituri au obliga??ia de a calcula, de a re??ine ??i de a vira impozit prin re??inere la surs??, reprezent??nd pl????i anticipate, din veniturile pl??tite:
a venituri din drepturi de proprietate intelectual??;
b venituri din v??nzarea bunurilor ??n regim de consigna??ie;
c venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor/conven??iilor civile ??ncheiate potrivit Codului civil ;
e venituri din activitatea de expertiz?? contabil?? ??i tehnic??, judiciar?? ??i extrajudiciar??;
e1 venitul ob??inut de o persoan?? fizic?? dintr-o asociere cu o persoan?? juridic?? contribuabil, potrivit titlului IV1, care nu genereaz?? o persoan?? juridic??.
f *** Abrogat.
2 Impozitul ce trebuie re??inut se stabile??te dup?? cum urmeaz??:
a ??n cazul veniturilor prev??zute la alin. 1 lit. a - e, aplic??nd o cot?? de impunere de 10% la venitul brut.
Expert Viviana Serni
a raspuns la intrebare la 14 Aug. 2011
a raspuns la intrebare la 14 Aug. 2011
Administratorul dvs va incheia un contract de administrare cu SRL, gasiti un model in Anexa 3 a H.G.364/1999, pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea contractelor de administrare a companiilor/societatilor nationale, a societatilor comerciale la care statul sau o parte a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si a regiilor autonome M.Of. nr. 213/14.05.1999.
Acesta este contract-cadru care se aplica, cu adaptarile corespunzatoare, si societatilor cu raspundere limitata.
Din punct de vedere al efectelor juridice, acesta este un contract de mandat comercial, iar din punct de vedere fiscal, indemizatia lunara a dministratorului SRL-ului este supusa regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente, fiind impozitata cu 10% din venitul brut.
Justificarea o gasim in continutul dispozitiilor art. ART. 52 din Codul fiscal 2011:
"Re??inerea la surs?? a impozitului reprezent??nd pl????i anticipate pentru unele venituri din activit????i independente
1 Pl??titorii urm??toarelor venituri au obliga??ia de a calcula, de a re??ine ??i de a vira impozit prin re??inere la surs??, reprezent??nd pl????i anticipate, din veniturile pl??tite:
a venituri din drepturi de proprietate intelectual??;
b venituri din v??nzarea bunurilor ??n regim de consigna??ie;
c venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor/conven??iilor civile ??ncheiate potrivit Codului civil ;
e venituri din activitatea de expertiz?? contabil?? ??i tehnic??, judiciar?? ??i extrajudiciar??;
e1 venitul ob??inut de o persoan?? fizic?? dintr-o asociere cu o persoan?? juridic?? contribuabil, potrivit titlului IV1, care nu genereaz?? o persoan?? juridic??.
f *** Abrogat.
2 Impozitul ce trebuie re??inut se stabile??te dup?? cum urmeaz??:
a ??n cazul veniturilor prev??zute la alin. 1 lit. a - e, aplic??nd o cot?? de impunere de 10% la venitul brut.
Acesta este contract-cadru care se aplica, cu adaptarile corespunzatoare, si societatilor cu raspundere limitata.
Din punct de vedere al efectelor juridice, acesta este un contract de mandat comercial, iar din punct de vedere fiscal, indemizatia lunara a dministratorului SRL-ului este supusa regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente, fiind impozitata cu 10% din venitul brut.
Justificarea o gasim in continutul dispozitiilor art. ART. 52 din Codul fiscal 2011:
"Re??inerea la surs?? a impozitului reprezent??nd pl????i anticipate pentru unele venituri din activit????i independente
1 Pl??titorii urm??toarelor venituri au obliga??ia de a calcula, de a re??ine ??i de a vira impozit prin re??inere la surs??, reprezent??nd pl????i anticipate, din veniturile pl??tite:
a venituri din drepturi de proprietate intelectual??;
b venituri din v??nzarea bunurilor ??n regim de consigna??ie;
c venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d venituri din activit????i desf????urate ??n baza contractelor/conven??iilor civile ??ncheiate potrivit Codului civil ;
e venituri din activitatea de expertiz?? contabil?? ??i tehnic??, judiciar?? ??i extrajudiciar??;
e1 venitul ob??inut de o persoan?? fizic?? dintr-o asociere cu o persoan?? juridic?? contribuabil, potrivit titlului IV1, care nu genereaz?? o persoan?? juridic??.
f *** Abrogat.
2 Impozitul ce trebuie re??inut se stabile??te dup?? cum urmeaz??:
a ??n cazul veniturilor prev??zute la alin. 1 lit. a - e, aplic??nd o cot?? de impunere de 10% la venitul brut.
Expert Marius Ion (Avocat, MILegal)
a raspuns la intrebare la 27 Iul. 2011
a raspuns la intrebare la 27 Iul. 2011
Raporturile dintre administrator si societate sunt raporturi de mandat. Acceptand numirea, administratorul intra in raporturi juridice de mandat cu societatea comerciala, iar mandatul administratorului este comercial, iar nu civil si este in primul rand contractual.
Continutul mandatului nu poate fi exclusiv contractual. Acest lucru rezulta din chiar art.72 din Legea 31/1990 care dispune ca obligatiile si raspunderea administratorului sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute de aceasta lege.
Asadar, mandatul administratorului este carmuit nu numai de vointa partilor contractante, ci si de normele imperative legale.
Ceea ce deosebeste mandatul administratorului de mandatul civil este in primul rand obiectul mandatului. Potrivit Legii 31/1990, art.70, administratorii pot face toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, afara de restrictiile aratate in actul constitutiv. Ei sunt obligati sa ia parte la toate adunarile societatii, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare acestora.
Administratorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat in conditiile Legii 263/2010. Asadar, administratorul care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este obligat sa se asigure personal pe baza declaratiei individuale de asigurare. Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei.
In consecinta, administratorul care realizeaza un venit brut pe an calendaristic de 8.088 de lei are obligatia sa se asigure in sistemul asigurarilor sociale de stat.
Sunt exceptati de la plata contributiei de asigurari sociale de stat administratorii care realizeaza un venit brut pe an calendaristic de 8.088 de lei, dar beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea 263/2010 sau daca se regasesc in una dintre urmatoarele situatii:
- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
- sunt functionarii publici;
- sunt cadre militare in activitate, soldati, gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. 1 pct. 131 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil .
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
- sunt cadre militare trecute in rezerva, politisti, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.
In conditiile prevazute de lege, administratorul este indreptatit sa reprezinte societatea in raport juridic. Puterile adminstratorului se circumscriu actului constitutiv, hotararilor adunariii generale a asociatilor si dispozitiilor legale. Legea nu stabileste obligatia depunerii unei garantii, asa incat aceasta obligatie va reveni administratorului daca adunarea generala hotaraste astfel.
Continutul mandatului nu poate fi exclusiv contractual. Acest lucru rezulta din chiar art.72 din Legea 31/1990 care dispune ca obligatiile si raspunderea administratorului sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute de aceasta lege.
Asadar, mandatul administratorului este carmuit nu numai de vointa partilor contractante, ci si de normele imperative legale.
Ceea ce deosebeste mandatul administratorului de mandatul civil este in primul rand obiectul mandatului. Potrivit Legii 31/1990, art.70, administratorii pot face toate operatiunile cerute pentru aducerea la indeplinire a obiectului de activitate al societatii, afara de restrictiile aratate in actul constitutiv. Ei sunt obligati sa ia parte la toate adunarile societatii, la consiliile de administratie si la organele de conducere similare acestora.
Administratorul datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat in conditiile Legii 263/2010. Asadar, administratorul care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este obligat sa se asigure personal pe baza declaratiei individuale de asigurare. Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei.
In consecinta, administratorul care realizeaza un venit brut pe an calendaristic de 8.088 de lei are obligatia sa se asigure in sistemul asigurarilor sociale de stat.
Sunt exceptati de la plata contributiei de asigurari sociale de stat administratorii care realizeaza un venit brut pe an calendaristic de 8.088 de lei, dar beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea 263/2010 sau daca se regasesc in una dintre urmatoarele situatii:
- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
- sunt functionarii publici;
- sunt cadre militare in activitate, soldati, gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. 1 pct. 131 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil .
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
- sunt cadre militare trecute in rezerva, politisti, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.
In conditiile prevazute de lege, administratorul este indreptatit sa reprezinte societatea in raport juridic. Puterile adminstratorului se circumscriu actului constitutiv, hotararilor adunariii generale a asociatilor si dispozitiilor legale. Legea nu stabileste obligatia depunerii unei garantii, asa incat aceasta obligatie va reveni administratorului daca adunarea generala hotaraste astfel.
Alte intrebari despre Angajare
- Este obligatoriu adeverinta de la medicul de familie ? [1 raspuns]
- Se poate incheia conventie de colaborare pentru un administrator pensionar? [4 raspunsuri]
- Buna ziua , as dori sa ma lamuri in legatura cu un contract de munca [1 raspuns]
- Stagiu de cotizare poate fi vechime in munc????? [1 raspuns]
- Angajare la stat persoana peste 65 ani [1 raspuns]