Lipsa in gestiune
ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A
Urmareste
Sunt gestionar la depozitul de motorina al unei firme private. In uma cu cateva luni am sesizat ca urmare a racirii vremii nu-mi mai iesea bine inventarul pe care mi-l fac in fiecare luna. Am mers la seful contabil si l-am anuntat dar nimeni n-a luat nici o masura. Motorina a fost distribuita in continuare si pe timp rece dupa aceleasi norme de consum si densitati. Vazand ca gaura se mareste m-am internat in spital pentru doua luni. Pe timpul sederii mele in spital motorina a fost distribuita de diverse persoane apropiate patronului. Am auzit acum ca s-a facut un inventar in lipsa mea, s-a constat o lipsa pentru care firma vrea sa ma actioneze in judecata.
Aveau deptul sa faca inventarul in absenta gestionarului ?
Ma pot apara in instanta cu faptul ca nu am luat parte la nici o inventariere si ca nu mi-a fost adus la cunostiinta faptul ca voi fi inventariat in lipsa?
Pot pierde acest proces ?
Sunt gestionar la depozitul de motorina al unei firme private. In uma cu cateva luni am sesizat ca urmare a racirii vremii nu-mi mai iesea bine inventarul pe care mi-l fac in fiecare luna. Am mers la seful contabil si l-am anuntat dar nimeni n-a luat nici o masura. Motorina a fost distribuita in continuare si pe timp rece dupa aceleasi norme de consum si densitati. Vazand ca gaura se mareste m-am internat in spital pentru doua luni. Pe timpul sederii mele in spital motorina a fost distribuita de diverse persoane apropiate patronului. Am auzit acum ca s-a facut un inventar in lipsa mea, s-a constat o lipsa pentru care firma vrea sa ma actioneze in judecata.
Aveau deptul sa faca inventarul in absenta gestionarului ?
Ma pot apara in instanta cu faptul ca nu am luat parte la nici o inventariere si ca nu mi-a fost adus la cunostiinta faptul ca voi fi inventariat in lipsa?
Pot pierde acest proces ?
Adaugata in:
User Ion Ivascu
a intrebat la 14 Dec. 2012
a intrebat la 14 Dec. 2012
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
2 raspunsuri
Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 18 Dec. 2012
a raspuns la intrebare la 18 Dec. 2012
Angajatorul ar fi trebuit sa va convoace pentru aceasta inventariere (vedeti mai jos). Or inteleg ca dvs nu ati fost convocat. Mai mult, fiind in concediu medical, aceasta neprezentare, din punctu meu de vedere, este una motivata, pe care o puteti aduce ca argument in instanta.
Incercati sa discutati si cu un avocat privind procedura referitoare la acest proces si sansele de castig. Opinia mea personala este ca aveti sanse de castig, mai ales ca nu a fost respectat procedura de lucru potrivita temperaturii de afara, vina ce ii apartine angajatorului, cu atat mai mult cu cat i-ati sesizat problema. Daca puteti aduce si dovezi, cu atat mai bine.
Incercati sa discutati si cu un avocat privind procedura referitoare la acest proces si sansele de castig. Opinia mea personala este ca aveti sanse de castig, mai ales ca nu a fost respectat procedura de lucru potrivita temperaturii de afara, vina ce ii apartine angajatorului, cu atat mai mult cu cat i-ati sesizat problema. Daca puteti aduce si dovezi, cu atat mai bine.
Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 18 Dec. 2012
a raspuns la intrebare la 18 Dec. 2012
Da, puteti sesiza ca nu vi 0sa cerut o gestiune a bunurilor
Principalele măsuri organizatorice care trebuie luate de către comisia de inventariere sunt următoarele:
a) ?nainte de ?nceperea operaţiunii de inventariere să ia de la gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor o declaraţie scrisă din care să rezulte dacă:
- gestionează bunuri şi ?n alte locuri de depozitare;
- ?n afara bunurilor entităţii respective are ?n gestiune şi alte bunuri aparţin?nd terţilor, primite cu sau fără documente;
- are plusuri sau lipsuri ?n gestiune, despre a căror cantitate ori valoare are cunoştinţă;
- are bunuri nerecepţionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care s-au ?ntocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fără documente legale;
- deţine numerar sau alte h?rtii de valoare rezultate din v?nzarea bunurilor aflate ?n gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate ?n evidenţa gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va menţiona ?n declaraţia scrisă felul, numărul şi data ultimului document de intrare/ieşire a bunurilor ?n/din gestiune.
Declaraţia se datează şi se semnează de către gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor şi de către comisia de inventariere.
c) să asigure ?nchiderea şi sigilarea spaţiilor de depozitare, ?n prezenţa gestionarului, ori de c?te ori se ?ntrerup operaţiunile de inventariere şi se părăseşte gestiunea.
Atunci c?nd bunurile supuse inventarierii, gestionate de către o singură persoană, sunt depozitate ?n locuri diferite sau gestiunea are mai multe căi de acces, membrii comisiei care efectuează inventarierea trebuie să sigileze toate aceste locuri şi căile lor de acces, cu excepţia locului ?n care a ?nceput inventarierea, care se sigilează numai ?n cazul c?nd inventarierea nu se termină ?ntr-o singură zi. La reluarea lucrărilor se verifică dacă sigiliul este intact; ?n caz contrar, acest fapt se va consemna ?ntr-un proces-verbal de constatare, care se semnează de către comisia de inventariere şi de către gestionar, lu?ndu-se măsurile corespunzătoare.
Documentele ?ntocmite de comisia de inventariere răm?n ?n cadrul gestiunii inventariate, ?n locuri special amenajate (fişete, casete, dulapuri etc.), ?ncuiate şi sigilate. Sigiliul se păstrează, pe durata inventarierii, de către responsabilul comisiei de inventariere;
d) să bareze şi să semneze, la ultima operaţiune, fişele de magazie, menţion?nd data la care s-au inventariat bunurile, să vizeze documentele care privesc intrări sau ieşiri de bunuri, existente ?n gestiune, dar ne?nregistrate, să dispună ?nregistrarea acestora ?n fişele de magazie şi predarea lor la contabilitate, astfel ?nc?t situaţia scriptică a gestiunii să reflecte realitatea.
La entităţile de desfacere cu amănuntul, care folosesc metoda global-valorică, gestionarul trebuie să ?ntocmească şi să depună la contabilitate, ?nainte de ?nceperea inventarierii, raportul de gestiune ?n care să se ?nscrie toate documentele de intrare şi de ieşire a mărfurilor, precum şi cele privind numerarul depus la casierie, ?ntocmit p?nă ?n momentul ?nceperii inventarierii;
e) să verifice numerarul din casă şi să stabilească suma ?ncasărilor din ziua curentă, solicit?nd depunerea numerarului la casieria entităţii (la gestiunile cu v?nzare cu amănuntul);
f) să controleze dacă toate instrumentele şi aparatele de măsură sau de c?ntărire au fost verificate şi dacă sunt ?n bună stare de funcţionare.
?n cazul ?n care gestionarul lipseşte, comisia de inventariere aplică sigiliul şi comunică aceasta conducerii entităţii respective. Conducerea entităţii are obligaţia să ?l ?ncunoştinţeze imediat, ?n scris, pe gestionar despre inventarierea ce trebuie să se efectueze, indic?nd locul, ziua şi ora fixate pentru ?nceperea lucrărilor.
Dacă gestionarul sau reprezentantul său legal nu se prezintă la locul, data şi ora fixate, inventarierea se efectuează de către comisia de inventariere ?n prezenţa altei persoane, numită prin decizie scrisă, care să ?l reprezinte pe gestionar.
(NORME privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii)
Principalele măsuri organizatorice care trebuie luate de către comisia de inventariere sunt următoarele:
a) ?nainte de ?nceperea operaţiunii de inventariere să ia de la gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor o declaraţie scrisă din care să rezulte dacă:
- gestionează bunuri şi ?n alte locuri de depozitare;
- ?n afara bunurilor entităţii respective are ?n gestiune şi alte bunuri aparţin?nd terţilor, primite cu sau fără documente;
- are plusuri sau lipsuri ?n gestiune, despre a căror cantitate ori valoare are cunoştinţă;
- are bunuri nerecepţionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care s-au ?ntocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fără documente legale;
- deţine numerar sau alte h?rtii de valoare rezultate din v?nzarea bunurilor aflate ?n gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate ?n evidenţa gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va menţiona ?n declaraţia scrisă felul, numărul şi data ultimului document de intrare/ieşire a bunurilor ?n/din gestiune.
Declaraţia se datează şi se semnează de către gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor şi de către comisia de inventariere.
c) să asigure ?nchiderea şi sigilarea spaţiilor de depozitare, ?n prezenţa gestionarului, ori de c?te ori se ?ntrerup operaţiunile de inventariere şi se părăseşte gestiunea.
Atunci c?nd bunurile supuse inventarierii, gestionate de către o singură persoană, sunt depozitate ?n locuri diferite sau gestiunea are mai multe căi de acces, membrii comisiei care efectuează inventarierea trebuie să sigileze toate aceste locuri şi căile lor de acces, cu excepţia locului ?n care a ?nceput inventarierea, care se sigilează numai ?n cazul c?nd inventarierea nu se termină ?ntr-o singură zi. La reluarea lucrărilor se verifică dacă sigiliul este intact; ?n caz contrar, acest fapt se va consemna ?ntr-un proces-verbal de constatare, care se semnează de către comisia de inventariere şi de către gestionar, lu?ndu-se măsurile corespunzătoare.
Documentele ?ntocmite de comisia de inventariere răm?n ?n cadrul gestiunii inventariate, ?n locuri special amenajate (fişete, casete, dulapuri etc.), ?ncuiate şi sigilate. Sigiliul se păstrează, pe durata inventarierii, de către responsabilul comisiei de inventariere;
d) să bareze şi să semneze, la ultima operaţiune, fişele de magazie, menţion?nd data la care s-au inventariat bunurile, să vizeze documentele care privesc intrări sau ieşiri de bunuri, existente ?n gestiune, dar ne?nregistrate, să dispună ?nregistrarea acestora ?n fişele de magazie şi predarea lor la contabilitate, astfel ?nc?t situaţia scriptică a gestiunii să reflecte realitatea.
La entităţile de desfacere cu amănuntul, care folosesc metoda global-valorică, gestionarul trebuie să ?ntocmească şi să depună la contabilitate, ?nainte de ?nceperea inventarierii, raportul de gestiune ?n care să se ?nscrie toate documentele de intrare şi de ieşire a mărfurilor, precum şi cele privind numerarul depus la casierie, ?ntocmit p?nă ?n momentul ?nceperii inventarierii;
e) să verifice numerarul din casă şi să stabilească suma ?ncasărilor din ziua curentă, solicit?nd depunerea numerarului la casieria entităţii (la gestiunile cu v?nzare cu amănuntul);
f) să controleze dacă toate instrumentele şi aparatele de măsură sau de c?ntărire au fost verificate şi dacă sunt ?n bună stare de funcţionare.
?n cazul ?n care gestionarul lipseşte, comisia de inventariere aplică sigiliul şi comunică aceasta conducerii entităţii respective. Conducerea entităţii are obligaţia să ?l ?ncunoştinţeze imediat, ?n scris, pe gestionar despre inventarierea ce trebuie să se efectueze, indic?nd locul, ziua şi ora fixate pentru ?nceperea lucrărilor.
Dacă gestionarul sau reprezentantul său legal nu se prezintă la locul, data şi ora fixate, inventarierea se efectuează de către comisia de inventariere ?n prezenţa altei persoane, numită prin decizie scrisă, care să ?l reprezinte pe gestionar.
(NORME privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii)