Obligatia eliberarii actelor in numele angajatorului aflat in lichidare judiciara
ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A
Urmareste
Buna ziua.
In 13 iulie 2011, angajatorul meu mi-a dat un preaviz de 20 de zile pe motiv ca firma intra in procedura de insolventa. La implinirea celor 20 de zile (20 aug 2011), nu am primit Decizia de concediere/incetare a raporturilor din care sa reiasa art. din Codul Muncii conform caruia se face aceasta concediere. In Nov 2011 am reusit sa ma angajez,dar am fost tinut cu contract pe perioada determinata, pana in 31 aug 2012. Datorita faptului ca la ultimul loc de munca nu am avut 12 luni consecutive cotizate la CAS (au fost doar 10 luni ), sunt pus in situatia, pt a acoperi restul de 2 luni, sa obtin niste acte de la precedentul angajator, aflat in lichidare juridica. Eu stiam ca, in numele fostului angajator, obligatia de a emite orice fel de acte solicitate de fosti angajati, revine lichidatorului juridic, care indeplineste functia de administrator al societatii pana la finalul procesului. Lichidatorul, in schimb, m-a trimis catre o societate al carei obiect de activitate este arhivistica, spunandu-mi ca ei au dreptul de a-mi elibera aceste acte, pt ca angajatorul a incheiat un contract de prestari servicii cu ei. Eu am atras atentia ca, actele pe care le cer eu si nu mi-au fost date la timp de catre angajator, nu au fost emise, deci, logic, nu exista in arhiva. Lichidatorul a insistat ca aceia pot si au dreptul. Dupa ce am contactat respectiva firma de arhivistica, dupa 45 de zile de asteptare, s-au trezit ca de fapt ei nu pot elibera Decizie de concediere.
Au dreptate ? Eu ce fac in cazul asta ? Unde si ce anume trebuie sa fac, ca sa-mi rezolv situatia ? Chiar nu e reglementat nicaieri ? Mi-e greu sa cred ca eu sunt singurul care se izbeste de asa ceva.
Ce art, din ce lege reglementeaza cine are OBLIGATIA sa-mi elibereze actele cerute in cazul in care firma nu mai exista ? Multumesc anticipat.
Buna ziua.
In 13 iulie 2011, angajatorul meu mi-a dat un preaviz de 20 de zile pe motiv ca firma intra in procedura de insolventa. La implinirea celor 20 de zile (20 aug 2011), nu am primit Decizia de concediere/incetare a raporturilor din care sa reiasa art. din Codul Muncii conform caruia se face aceasta concediere. In Nov 2011 am reusit sa ma angajez,dar am fost tinut cu contract pe perioada determinata, pana in 31 aug 2012. Datorita faptului ca la ultimul loc de munca nu am avut 12 luni consecutive cotizate la CAS (au fost doar 10 luni ), sunt pus in situatia, pt a acoperi restul de 2 luni, sa obtin niste acte de la precedentul angajator, aflat in lichidare juridica. Eu stiam ca, in numele fostului angajator, obligatia de a emite orice fel de acte solicitate de fosti angajati, revine lichidatorului juridic, care indeplineste functia de administrator al societatii pana la finalul procesului. Lichidatorul, in schimb, m-a trimis catre o societate al carei obiect de activitate este arhivistica, spunandu-mi ca ei au dreptul de a-mi elibera aceste acte, pt ca angajatorul a incheiat un contract de prestari servicii cu ei. Eu am atras atentia ca, actele pe care le cer eu si nu mi-au fost date la timp de catre angajator, nu au fost emise, deci, logic, nu exista in arhiva. Lichidatorul a insistat ca aceia pot si au dreptul. Dupa ce am contactat respectiva firma de arhivistica, dupa 45 de zile de asteptare, s-au trezit ca de fapt ei nu pot elibera Decizie de concediere.
Au dreptate ? Eu ce fac in cazul asta ? Unde si ce anume trebuie sa fac, ca sa-mi rezolv situatia ? Chiar nu e reglementat nicaieri ? Mi-e greu sa cred ca eu sunt singurul care se izbeste de asa ceva.
Ce art, din ce lege reglementeaza cine are OBLIGATIA sa-mi elibereze actele cerute in cazul in care firma nu mai exista ? Multumesc anticipat.
Adaugata in:
User Cristi Angelescu
a intrebat la 17 Dec. 2012
a intrebat la 17 Dec. 2012
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
9 raspunsuri
User Cristi Angelescu
a raspuns userului Ioana Popa la 21 Dec. 2012
a raspuns userului Ioana Popa la 21 Dec. 2012
Update: am depus azi cerere la ITM Bucuresti, din Str. Radu Voda, pt eliberarea unui extras din REVISAL. In prima faza, asa cum era de asteptat, m-au trimis la alta locatie (noroc ca e pe aproape, in cladirea Camerei de Comert ) unde cica sa aflu daca am dreptul (auzi la ei!). Acolo, la camera 2, mi s-a zis ca ei, ITM nu mai pot elibera adeverinta de vechime dupa data de 01.01.2011, deoarece nu mai exista documente depuse, ci doar inregistrarea online in Revisal. Mi s-a zis ca, in cel mai fericit caz, sa fac o cerere catre Inspectorul Sef, sa cer eliberarea unui extras din Revisal si, poate (retineti: "poate", deci nu e sigur ) mi se aproba. M-am intors in sediul din str. Radu Voda, am facut o cerere, am depus-o la registratura. Aici, un domn in varsta, in prima faza a dat cererea deoparte cu specificatia (si interpretarea lui personala) "n-o sa va dea din revisal". M-am abtinut si l-am rugat sa o inregistreze, pt ca nu lui ii adresasem cererea. O sa vedem daca primesc vreun raspuns in 15 zile, asa cum zice art.8,alin 6 din HG 500. desi acolo zice clar ca elibereaza documentul si nu se specifica ca trebuie sa primesc raspuns in 15 zile.
Expert Ioana Popa
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
Da, mi-am dat seama ca aveti nevoie pentru somaj.
Incercati, daca nu dati de angajator sa obtineti de la ANAF o adeverinta care sa faca dovada veniturilor realizate si pe ce perioade de timp, iar ITM ar putea sa va ajute cu o copie a Revisal, incercati si asa. La ANOFM intr-adevar este necesara acea decizie strict pentru a se vedea motivul incetarii. Din acest motiv va sugeram sa mergeti catre ITM, poate va eibereaza o copie a Revisal, ca sa puteti face dovada motivului neimputabil dvs ca salariat.
Adeverinta de care vorbesc cei de la ANOFM este o adeverinta tip care trebuie completata de angajator. Vedeti insa care este statusul lor, daca nu cumva firma a fost inchisa. Pornind de aici, veti sti daca este cazul sa ii mai cautati sau nu.
Incercati, daca nu dati de angajator sa obtineti de la ANAF o adeverinta care sa faca dovada veniturilor realizate si pe ce perioade de timp, iar ITM ar putea sa va ajute cu o copie a Revisal, incercati si asa. La ANOFM intr-adevar este necesara acea decizie strict pentru a se vedea motivul incetarii. Din acest motiv va sugeram sa mergeti catre ITM, poate va eibereaza o copie a Revisal, ca sa puteti face dovada motivului neimputabil dvs ca salariat.
Adeverinta de care vorbesc cei de la ANOFM este o adeverinta tip care trebuie completata de angajator. Vedeti insa care este statusul lor, daca nu cumva firma a fost inchisa. Pornind de aici, veti sti daca este cazul sa ii mai cautati sau nu.
User Cristi Angelescu
a raspuns userului Ioana Popa la 18 Dec. 2012
a raspuns userului Ioana Popa la 18 Dec. 2012
Multumesc mult Dna Popa. Da, e vorba de o perioada lunga de timp si, daca la ultimul loc de munca, as fi avut 12 luni, nu eram nevoit sa-mi bat capul acum. Dar, pt ca inca sunt in cele 24 de luni premergatoare cererii pt somaj, pot sa adaug la cele 10 luni, perioada de la penultimul angajator. Numai ca acesta aflandu-se in proces de insolventa/faliment/lichidare juridica, nu mai e de gasit, iar ultima data de infatisare la tribunal, au avut-o pe 19.10.2012. El mi-a dat doar un preaviz la vremea respectiva,iar la implinirea celor 20 de zile de preaviz, nu mi-a mai dat si decizie de concediere, pe care acum ANOFM mi-o cere ( pe langa adeverinta de vechime de la ITM + adeverinta pt contributii la somaj ) pt a ma putea inscrie la ei si de a beneficia de indemnizatia de somaj, consiliere, cursuri.
User Georgeta Ganea
a raspuns userului Ioana Popa la 18 Dec. 2012
a raspuns userului Ioana Popa la 18 Dec. 2012
Multumesc pentru interventie
Expert Ioana Popa
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
Decizia de concediere se emite de angajator, nu de alte unitati. El este cel care dispune incetarea raportului de munca, el are obligatia eliberarii deciziei, iar in baza ei se opereaza incetarea in Revisal. Cei de la ITM va pot emite o astfel de dovada daca angajatorul nu mai exista. Este posibil sa fi intrat in faliment, totusi vorbim de o perioada lunga de timp, mai bine de un an, de la incetare. Verificati si la Registrul Comertului statutul firmei in cauza.
Expert Ioana Popa
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
a raspuns userului Cristi Angelescu la 18 Dec. 2012
Atributiile lichidatorului sunt stabilite in art. 25 din legea pe care ati citat-o, 85/2006 - legea insolventiei:
Art. 25
Principalele atribuţii ale lichidatorului, ?n cadrul prezentei legi, sunt:
a) examinarea activităţii debitorului asupra căruia se iniţiază procedura simplificată ?n raport cu situaţia de fapt şi ?ntocmirea unui raport amănunţit asupra cauzelor şi ?mprejurărilor care au dus la insolvenţă, cu menţionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă şi a existenţei premiselor angajării răspunderii acestora ?n condiţiile art. 138, şi supunerea acelui raport judecătorului-sindic ?ntr-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depăşi 40 de zile de la desemnarea lichidatorului, dacă un raport cu acest obiect nu fusese ?ntocmit anterior de administratorul judiciar;
b) conducerea activităţii debitorului;
c) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase ?ncheiate de debitor ?n dauna drepturilor creditorilor, precum şi a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operaţiuni comerciale ?ncheiate de debitor şi a constituirii unor garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor şi luarea măsurilor corespunzătoare pentru conservarea lor;
e) menţinerea sau denunţarea unor contracte ?ncheiate de debitor;
f) verificarea creanţelor şi, atunci c?nd este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea, precum şi ?ntocmirea tabelelor creanţelor;
g) urmărirea ?ncasării creanţelor din averea debitorului, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de acesta ?naintea deschiderii procedurii, ?ncasarea creanţelor; formularea şi susţinerea acţiunilor ?n pretenţii pentru ?ncasarea creanţelor debitorului, pentru aceasta put?nd angaja avocaţi;
h) primirea plăţilor pe seama debitorului şi consemnarea lor ?n contul averii debitorului;
i) v?nzarea bunurilor din averea debitorului, ?n conformitate cu prevederile prezentei legi;
j) ?ncheierea de tranzacţii, descărcarea de datorii, descărcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale sub condiţia confirmării de către judecătorul-sindic;
k) sesizarea judecătorului-sindic cu orice problemă care ar cere o soluţionare de către acesta;
l) orice alte atribuţii stabilite prin ?ncheiere de către judecătorul-sindic.
Art. 25
Principalele atribuţii ale lichidatorului, ?n cadrul prezentei legi, sunt:
a) examinarea activităţii debitorului asupra căruia se iniţiază procedura simplificată ?n raport cu situaţia de fapt şi ?ntocmirea unui raport amănunţit asupra cauzelor şi ?mprejurărilor care au dus la insolvenţă, cu menţionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă şi a existenţei premiselor angajării răspunderii acestora ?n condiţiile art. 138, şi supunerea acelui raport judecătorului-sindic ?ntr-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depăşi 40 de zile de la desemnarea lichidatorului, dacă un raport cu acest obiect nu fusese ?ntocmit anterior de administratorul judiciar;
b) conducerea activităţii debitorului;
c) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase ?ncheiate de debitor ?n dauna drepturilor creditorilor, precum şi a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operaţiuni comerciale ?ncheiate de debitor şi a constituirii unor garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor şi luarea măsurilor corespunzătoare pentru conservarea lor;
e) menţinerea sau denunţarea unor contracte ?ncheiate de debitor;
f) verificarea creanţelor şi, atunci c?nd este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea, precum şi ?ntocmirea tabelelor creanţelor;
g) urmărirea ?ncasării creanţelor din averea debitorului, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de acesta ?naintea deschiderii procedurii, ?ncasarea creanţelor; formularea şi susţinerea acţiunilor ?n pretenţii pentru ?ncasarea creanţelor debitorului, pentru aceasta put?nd angaja avocaţi;
h) primirea plăţilor pe seama debitorului şi consemnarea lor ?n contul averii debitorului;
i) v?nzarea bunurilor din averea debitorului, ?n conformitate cu prevederile prezentei legi;
j) ?ncheierea de tranzacţii, descărcarea de datorii, descărcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale sub condiţia confirmării de către judecătorul-sindic;
k) sesizarea judecătorului-sindic cu orice problemă care ar cere o soluţionare de către acesta;
l) orice alte atribuţii stabilite prin ?ncheiere de către judecătorul-sindic.
Expert Ioana Popa
a raspuns userului georgeta ganea la 18 Dec. 2012
a raspuns userului georgeta ganea la 18 Dec. 2012
Este HG 500/2011 privind Revisal si nu din 2005. Nu exista un astfel de cadru normativ.
User Cristi Angelescu
a raspuns userului georgeta ganea la 17 Dec. 2012
a raspuns userului georgeta ganea la 17 Dec. 2012
Sarut mana si va multumesc pt raspuns. Apreciez foarte mult. O sa incerc si aceasta varianta.
Aveti dreptate si e logic sa ziceti ca din moment ce un CIM a incetat, trebuie sa fie o decizie. Problema mea e ca nu o am. Nu mi-a fost data de angajator la vremea respectiva, iar ei acum nu mai sunt de gasit si, asa cum am zis, cabinetul care se ocupa de procedura de lichidare, ma plimba de la stanga la dreapta.
Dar daca tot am ajuns in acest punct, ma puteti ajuta sa aflu si unde se reglementeaza exact obligatia si raspunderea lichidatorului juridic in cazul in care ei preiau administrarea juridica a unei firme aflata in proces de faliment ? Am incercat sa gasesc in Codul muncii, dar acolo e vorba doar de angajator. De asemenea, m-am uitat si in Lg 85/2006, cea a insolventei, si nici acolo nu am gasit sa fie reglementat si acest aspect.
Va multumesc anticipat.
Aveti dreptate si e logic sa ziceti ca din moment ce un CIM a incetat, trebuie sa fie o decizie. Problema mea e ca nu o am. Nu mi-a fost data de angajator la vremea respectiva, iar ei acum nu mai sunt de gasit si, asa cum am zis, cabinetul care se ocupa de procedura de lichidare, ma plimba de la stanga la dreapta.
Dar daca tot am ajuns in acest punct, ma puteti ajuta sa aflu si unde se reglementeaza exact obligatia si raspunderea lichidatorului juridic in cazul in care ei preiau administrarea juridica a unei firme aflata in proces de faliment ? Am incercat sa gasesc in Codul muncii, dar acolo e vorba doar de angajator. De asemenea, m-am uitat si in Lg 85/2006, cea a insolventei, si nici acolo nu am gasit sa fie reglementat si acest aspect.
Va multumesc anticipat.
User Georgeta Ganea
a raspuns la intrebare la 17 Dec. 2012
a raspuns la intrebare la 17 Dec. 2012
Adresati-va ITM
art 8 din HG 500 DIN 2005(6)?n măsura ?n care, din motive obiective, angajatorul se află ?n imposibilitatea de a elibera documentele prevăzute la alin. (3), salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă din raza căruia angajatorul ?şi desfăşoară activitatea eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte elementele conţinute ?n registru, astfel cum a fost ?ntocmit şi transmis de către angajator. Inspectoratul teritorial de muncă ?n cauză eliberează documentul, ?n baza registrului electronic transmis de angajator, ?n termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.In registru este trecut si temeiul , articolul din codul muncii republicat care a stat la baza incetarii CIM.
Totusi CIM a incetat, trebuie sa fie o decizie.Oricum la ITM este inregistrat si numarul deciziei de incetare a CIM
art 8 din HG 500 DIN 2005(6)?n măsura ?n care, din motive obiective, angajatorul se află ?n imposibilitatea de a elibera documentele prevăzute la alin. (3), salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă din raza căruia angajatorul ?şi desfăşoară activitatea eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte elementele conţinute ?n registru, astfel cum a fost ?ntocmit şi transmis de către angajator. Inspectoratul teritorial de muncă ?n cauză eliberează documentul, ?n baza registrului electronic transmis de angajator, ?n termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.In registru este trecut si temeiul , articolul din codul muncii republicat care a stat la baza incetarii CIM.
Totusi CIM a incetat, trebuie sa fie o decizie.Oricum la ITM este inregistrat si numarul deciziei de incetare a CIM