Restituire venituri in cazul demisiei
ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A
Urmareste
Buna ziua,
Am urmatorul caz.
O prietena, proaspata absolventa de facultate, s-a angajat recent in presa. Angajatorul a inclus in contract o clauza prin care, in eventualitatea demisiei in urmatorii 3 ani de zile, ea trebuie sa returneze jumatate din veniturile salariale incasate pe perioada cat a lucrat. Din ce am inteles,fiind proaspata absoventa, angajatorul beneficiaza de fonduri europene si scutiri de la impozit pentru ca a angajat-o, facilitati pe care le-ar pierde in cazul incetarii contractului de munca.
Intrebarea mea este: E legala o asemenea clauza contractuala? Poate ITM-ul inregistra astfel de contracte de munca, cu clauze "sclavagistice"? Angajatul poate fi obligat sa returneze venituri obtinute ca efect al muncii sale?
Buna ziua,
Am urmatorul caz.
O prietena, proaspata absolventa de facultate, s-a angajat recent in presa. Angajatorul a inclus in contract o clauza prin care, in eventualitatea demisiei in urmatorii 3 ani de zile, ea trebuie sa returneze jumatate din veniturile salariale incasate pe perioada cat a lucrat. Din ce am inteles,fiind proaspata absoventa, angajatorul beneficiaza de fonduri europene si scutiri de la impozit pentru ca a angajat-o, facilitati pe care le-ar pierde in cazul incetarii contractului de munca.
Intrebarea mea este: E legala o asemenea clauza contractuala? Poate ITM-ul inregistra astfel de contracte de munca, cu clauze "sclavagistice"? Angajatul poate fi obligat sa returneze venituri obtinute ca efect al muncii sale?
Adaugata in:
User Mircea Emil
a intrebat la 02 Ian. 2012
a intrebat la 02 Ian. 2012
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
5 raspunsuri
Expert Ioana Popa
a raspuns userului Mircea Emil la 04 Ian. 2012
a raspuns userului Mircea Emil la 04 Ian. 2012
Chiar daca a fost semnat, in opinia mea o astfel de clauza nu poate fi invocata in instanta ca motiv in cadrul unui proces, dat fiind faptul ca este ilegala. O puteti contesta la ITM chiar daca CIM a fost semnat contractul.
User Mircea Emil
a raspuns userului Ioana Popa la 03 Ian. 2012
a raspuns userului Ioana Popa la 03 Ian. 2012
Va multumesc pentru raspunsuri. Aceasta era si opinia mea. Din pacate, avand in vedere slaba oferta de pe piata locurilor de munca, contractul a fost semnat chiar si in aceste conditii. Ramane de vazut care ar fi rezultatul unei dispute pe cale legala, daca ar intra in discutie aceasta clauza.
Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
Prin prisma prevederilor Codului Muncii, practica prietena dvs., in calitate de salariat al acestei companii, are dreptul la un salariu, primit pentru munca prestata, iar acest salariu se stabilieste prin CIM.
Art. 10
Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
In contractul de munca anumite elemente, respectiv clauze, trebuie sa se regaseasca in mod obligatoriu. Ele sunt prevazute in cuprinsul art 17 din Codul Muncii.
Art. 17
a identitatea partilor;
b locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
c sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f riscurile specifice postului;
g data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
l durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
m indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n durata perioadei de proba.
Pe langa aceste clauze, pot fi introduse, in mod optional alte cateva, dupa cum reiese din cuprinsul art. 18 si 20 ale Codului Muncii.
Art. 18
1 In cazul in care persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. 3 , precum si informatii referitoare la:
a durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
b moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d conditiile de clima;
e reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara;
f obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
2 Informatiile prevazute la alin. 1 lit. a, b si c trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.
3 Dispozitiile alin. 1 se completeaza prin legi speciale care reglementeaza conditiile specifice de munca in strainatate.
Art. 20
1 In afara clauzelor esentiale prevazute la art. 17, intre parti pot fi negociate si cuprinse in contractul individual de munca si alte clauze specifice.
2 Sunt considerate clauze specifice, fara ca enumerarea sa fie limitativa:
a clauza cu privire la formarea profesionala;
b clauza de neconcurenta;
c clauza de mobilitate;
d clauza de confidentialitate.
Art. 10
Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.
In contractul de munca anumite elemente, respectiv clauze, trebuie sa se regaseasca in mod obligatoriu. Ele sunt prevazute in cuprinsul art 17 din Codul Muncii.
Art. 17
a identitatea partilor;
b locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
c sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f riscurile specifice postului;
g data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
l durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
m indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n durata perioadei de proba.
Pe langa aceste clauze, pot fi introduse, in mod optional alte cateva, dupa cum reiese din cuprinsul art. 18 si 20 ale Codului Muncii.
Art. 18
1 In cazul in care persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. 3 , precum si informatii referitoare la:
a durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
b moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d conditiile de clima;
e reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara;
f obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
2 Informatiile prevazute la alin. 1 lit. a, b si c trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.
3 Dispozitiile alin. 1 se completeaza prin legi speciale care reglementeaza conditiile specifice de munca in strainatate.
Art. 20
1 In afara clauzelor esentiale prevazute la art. 17, intre parti pot fi negociate si cuprinse in contractul individual de munca si alte clauze specifice.
2 Sunt considerate clauze specifice, fara ca enumerarea sa fie limitativa:
a clauza cu privire la formarea profesionala;
b clauza de neconcurenta;
c clauza de mobilitate;
d clauza de confidentialitate.
Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
Presupunerea mea este ca la baza acestei clauze incluse in CIM se afla o prevedere ce se regaseste in cuprinsul legii 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, si anume:
Art. 83
2 Angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alin. 1, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
3 Prevederile alin. 2 nu se aplica in situatia in care incetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive imputabile angajatului.
Astfel, pentru a se asigura ca poate restitui sumele primite de la stat, a introdus aceasta clauza din punctul meu de vedere abuziva.
Art. 83
2 Angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alin. 1, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
3 Prevederile alin. 2 nu se aplica in situatia in care incetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive imputabile angajatului.
Astfel, pentru a se asigura ca poate restitui sumele primite de la stat, a introdus aceasta clauza din punctul meu de vedere abuziva.
Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
a raspuns la intrebare la 03 Ian. 2012
Nu, nu este legala. Codul Muncii nu prevede astfel de clauze si posibilitatea introducerii lor in CIM, cu exceptia situatiei in care salariata beneficiaza de programe de pregatire profesionala platite de angajator, caz in care se intocmeste un act aditional anterior inceperii programului de studiu. Salariul este un drept al angajatei, ca urmare a activitatii prestate. Angakatorul nu poate solicita returnarea acestui drept odata cu incetarea CIM. Din pacate, dat fiind faptul ca in acest moment contractele individuale de munca nu se mai inregistreaza la ITM, se pot strecura astfel de clauze abuzive. In opinia mea o varianta ar fi ca prietena dvs sa nu semneze respectivul contract semnat si sa se prezinte la semnare cu un tert, eventual pregatit in domeniul juridic sau al resurselor umante, care sa o ajute cu interpretarea continutului CIM. Legea prevede posibilitatea aceasta.
Alte intrebari despre Contract de munca
- Cumularea pensiei cu salariu de la 1 septembrie 2024 [2 raspunsuri]
- Modificare durata CIM perioada determinata [1 raspuns]
- Pensionare femeie la varsta de 65 ani [1 raspuns]
- Daca se face alt contract de munca, dupa pensionare, acesta este valabil 3 ani [1 raspuns]
- Decizie de pensionare la limita de varsta [1 raspuns]