ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro

PFA se angajeaja la o asocietate de mediere


ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A


Buna ziua. As dori sa ma angajez la o asociatie de mediatori, propunandu-mi -se ca si forma de angajare norma intreaga de 8 ore, norma de 4 ore sau varianta de PFA.
Intrebarile mele sunt:
- daca pot ca PFA sa lucrez intr-o asociatie de acest tip
-unde trebuie sa ma inregistrez
-ce taxe trebuiesc platite
-ce impozite platesc eu ca si PFA
Multumesc anticipat.

Adaugata in: Angajare
Alina Vasile
 User  Alina Vasile
a intrebat la 17 Feb. 2014
Timpul de munca si Programul de lucru: 7 Studii de caz pentru 2021
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "Timpul de munca si Programul de lucru: 7 Studii de caz pentru 2021"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


 

7 raspunsuri

Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [1] Nemultumit de acest raspuns [0]
Alina Vasile
 User Alina Vasile
a raspuns userului cristina caluian la 22 Feb. 2014
multumesc din suflet
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [1] Nemultumit de acest raspuns [0]
Cristina Caluian
 User Cristina Caluian
a raspuns userului Ioana Popa la 18 Feb. 2014
Da, asa este, dar angajarea unui contabil sau colaborarea cu el pe baza de contract prestari servicii este cu totul altceva decat intelegerea cu platitorul de venituri despre care mentionati mai jos.

Eu nu am spus ca nu se poate colabora cu PFA, atentie.

Am sustinut si sustin ca daca are posibiliatea de a alege intre cim si PFA, recomand varianta CIM care este mult mai simpla pentru persoana fizica in cauza. De multe ori, se accepta colaborarea pe PFA in locul CIM, nu se iau in calcul toate demersurile si costurile care trebuie facute de PFA (pentru ca persoanei nu i se prezinta toate obligatiile pe care le are) si la final persoana respectiva iese in pierdere.

Dna. Alina, luati in calcul cele mentionate de noi aici si daca vreti sa mergeti pe PFA, cereti o suma de bani care sa va acopere toate aceste aspecte.

Cu tiltu de exemplu, daca salariu pe care ar urma sa vi-l dea ca angajat este 1000 lei net/lunar, daca mergeti pe PFA cereti cel putin 2500 lei/lunar pe care sa ii facturati. Asa e posibil sa veti avea bani sa platiti impozit, sanatate, CAS si optional celelalte contributii, plus un contabil (nu colaborare cu cim, ca acolo aveti contributii de platit pentru salariat si e mult mai mult).
De banii de eventuale amenzi, in caz ca depasiti vreun termen nu va vor ajunge, dar asta e, munciti vreo 2 luni pentru amenda. O imputati contabilului daca e greseala lui, insa daca nu o plateste de bun voie, il deati in judecata si recuperati banii in vreo 2 ani.



Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [3] Nemultumit de acest raspuns [0]
Ioana Popa
 Expert Ioana Popa
a raspuns userului cristina caluian la 18 Feb. 2014
Un PFA isi poate contracta sau chiar angaja un contabil, iar acel contabil se va ocupa de plati si declaratii. Totodata, orice contribuabil poate imputernici un tert pentru depunerea declaratiilor, este permisa aceasta procedura si o regasiti chiar in declaratiile depuse lunar sau periodic la ANAF.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [2] Nemultumit de acest raspuns [0]
Georgeta Ganea
 User Georgeta Ganea
a raspuns la intrebare la 18 Feb. 2014
Este important obiectul de activitate al firmei si munca pe care urmeaza sa o desfasurati PFA s-ar justifica numai daca prestatia de serviciu pe care ati face-o nu este corespunzatoare activitatii de baza potrivit codului CAEN al asociatiei.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [2] Nemultumit de acest raspuns [2]
Cristina Caluian
 User Cristina Caluian
a raspuns la intrebare la 17 Feb. 2014
Imi mentin recomandarea. Daca nu doriti responsabiliti precum cele enumerate si daca vi s-a acordat posibilitatea de a alege, mergeti pe contract de munca.

1. Contul bancar este una dintre grijile minime. Contul bancar poate fi necesar, depinde de valoarea rulajului zilnic si de modul de desfasurare a activitatii.

2. Norma de venit nu este accesibila pentru orice cod CAEN. Exista o lista a acestor coduri pentru care este permisa si pentru care nu este permisa inregistrarea normei de venit. Sore exemplu, 7022 Activitati de consultanta in afaceri si management nu este acceptata ca activitate la norma de venit, ci doar la sistem real de declarare.

3. Inregistrarea la ORC nu este grea pentru cine cunoaste regulile, altfel nu s-ar mai face atatia bani pe spinarea celor care platesc firmele sa le infiinteze II, PFA SRL etc. Aici as mentiona faptul ca trebuie sa va stabiliti un sediu unde trebuie sa desfasurati activitatea si sa luati acordul vecinilor daca spatiul este la bloc. Costurile nu sunt asa mari ca la SRL, in jur de 300 ron doar taxele.

4. Platitorul de venituri nu are dreptul de a retine contributii si impozit pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente. Si nici de a-i depune declaratiile. Consultati Codul Fiscal. Chiar si daca ar exista o astfel de intelegere, neoficiala, responsabilitatea pentru corectitudinea retinerii si depunerii declaratiilor ramane tot a PFA-ului.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [3] Nemultumit de acest raspuns [1]
Ioana Popa
 Expert Ioana Popa
a raspuns la intrebare la 17 Feb. 2014
Puteti merge si pe varianta PFA si fara probleme. Nu este obligatoriu sa va deschideti un cont separat, aceasta este o conditie impusa mai mult de banci si nicidecum de lege si nici de institutiile de stat.

Iar inregistrarea la ORC se face in 3 zile, nu este chiar atat de complicata procedura deci iarasi nu trebuie sa va speriati. Si cu atat mai mult daca PFA-ul este incheiat intr-un domeniu in care aveti deja diploma si certificatele necesare, nu va faceti probleme.

Daca alegeti varianta PFA evitati norma de venit pe cat se poate. Mergeti pe venit estimat. La norma de venit vi se impune un impozit fix in functie de tipul de activitate, si chiar daca nu aveti de unde, va trebui sa il platiti. Aici ar fi un punct de mare atentie.

Exista insa cateva mici diferente. Ca PFA ar treburi sa prestati munca independenta si nu dependenta, nu se poate pune problema angajarii unui PFA ci a incheierii unei colaborari cu el. Aceste aspecte trebuie clarificate de la inceput cu firma.

Cat despre contributii, exista situatii in practica in care firma, printr-un acord incheiat cu prestatorul, se ocupa de plata, retinerea si virarea contributiilor in numele lui, cat si de depunerea decalaratiilor necesare. Ele se depun in mod normal o data pe an.

Restul elementelor, stampila, registre etc. se obtin o singura data si destul de repede. Registrele se inregistreaza la inceputul si sfarsitul activitatii, iar daca contabilul firmei este cel care se va ocupa de partea aceasta, atunci tot el va face si consemnarile, in baza acelui acord de care aminteam. Este o varianta pe care o puteti analiza si discuta cu ei.

Daca angajatorul pune problema unei angajari si nu colaborari, personal va recomand tot contractul individual de munca, fiind varianta legala pentru munca dependenta. Va asigura vechime in munca si stagii de cotizare pentru toate sistemele de asigurare sociale, inclusiv pentru concedii medicale, ceea ce pentru un PFA de cele mai multe ori lipseste. Somajul in cazul unui PFA, contributia, este optionala, ceea ce inseamna ca va trebui sa incheiati contract cu agentia de somaj ca sa deveniti asigurat si sa platiti contributie.

Pentru un contract de munca sunteti asigurata si in cazul unor accidente de munca, puteti beneficia si de concedii de maternitate, risc maternal, boala obisnuita etc. cat si CO in conditiile Codului muncii republicat.

Ca salariat aveti anumite drepturi pe care ca PFA le piedeti, iar ca PFA aveti anumite libertati care dispar in cazul statutului de salariat.

Ca salariat aveti norma de lucru fixa, ca PFA nu.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [2] Nemultumit de acest raspuns [1]
Cristina Caluian
 User Cristina Caluian
a raspuns la intrebare la 17 Feb. 2014
Va recomand varianta de colaborare pe baza de contract individual de munca.

Colaborarea prin intermediul PFA poate fi o solutie, insa presupune proceduri de autorizare la ORC (sa faceti dovada calificarii pentru codul CAEN ales), la ANAF, depunerea de declaratii de venit periodic, daca optati pentru contabilitate in partida simpla (in functie de obiectul de activitate, se poate opta si pentru norma de venit), achizitionare de registre (de incasari si plati, inventar), facturier, chitantier, deschiderea unui cont bancar, achizitionarea unei stampile.
Ca si PFA trebuie sa va achitati in mod invididual contributia la sanatate, pensii (aici,sunt si exceptii in functie de situatia concreta), impozitul pe venit si sa va asigurati in mod optional la celelalte sisteme sociale.

In calitate de PFA, veti incheia un contract de colaborare cu societatea de mediere, in baza caruia ei vor face plata serviciilor pe care dvs. le prestati. Va veti supune controalelor aplicate de institutiile de control, in speta ANAF, ITM (daca aveti angajati) etc. si veti fi amendat in cazul in care nu respectati termenele legale de depunere declaratii, completare registre conform legii precum si pentru orice alta nerespectare a obligatiilor legale.

Pentru societatea de mediere este o varianta mai avantajoasa sa colaboreze cu dvs prin PFA decat pe baza de CIM. In afara serviciilor pe care vi le platesc conform contractului incheiat, alte responsablitati sau cheltuieli pentru dvs. nu au.


Alte intrebari despre Angajare

TOP RASPUNSURI 2021