ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro


Acordare ajutor deces de catre angajator


ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A


Buna seara,

Pentru un salariat care a decedat am inteles ca societatea are obligatia sa-i achite ajutorul de deces unuia din mostenitorii legali care face dovada ca a achitat cheltuielile de inmormantare.
Pentru ca nu m-am mai confruntat cu o astfel de situatie v-as ruga sa-mi spuneti care este procedura, ce documente trebuie sa intocmesc si care este valoarea ajutorului de deces pe care societatea trebuie sa o acorde.

Multumesc anticipat.

Adaugata in: Codul Muncii
Janina Ela
 User  Janina Ela
a intrebat la 08 Ian. 2014
Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


 

5 raspunsuri

Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Elena Doina
 User Elena Doina
a raspuns la intrebare la 12 Ian. 2015
De unde se suportă ajutorul de deces?
Se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat. Mai exact se deduc din contribuția de asigurări sociale de stat datorată de angajator. ?n cazul ?n care suma ajutorului de deces este mai mare dec?t suma datorată de angajator, diferența va fi restituită de Casa Națională de Pensii prin casele teritoriale pe raza cărora se află sediul plătitorului, după ce acestea verifică documentaţia depusă de angajator.

Ajutorul de deces este drept de natură salarială?
NU. Ajutorul de deces nu este drept de natură salarială și nu se include ?n statul de salarii. ?ncă sunt foarte mulți contabili ce cred că acesta trebuie inclus ?n statul de salarii. Fals. Nu trebuie.

Pentru plata ajutorului, după ce se verifică documentația depusă de solicitant, angajatorul va ?ntocmi, pe numele solicitantului o dispoziție de plată pentru casierie dacă acesta va fi achitat numerar sau un ordin de plată pentru cazul ?n care se achită prin virament.

?n cazul ?n care cuantumul ajutorului de deces este mai mare dec?t suma datorată de angajator la CAS, acesta nu poate, nu are dreptul de a condiționa plata ajutorului de deces de primirea diferenței de la casa de pensii.

Cum se ?nregistrează ?n contabilitate?
Pe baza documentației depuse se va ?nregistra ?n contabilitate astfel:

4311 ?Contribuția unității la asigurările sociale? = 423 ?Personal ? ajutoare materiale datorate? Cu suma ajutorului de deces cuvenit solicitantului
423 ?Personal ? ajutoare materiale datorate? = 5311 ?Casa ?n lei? sau 5121 ?Disponibil la bănci ?n lei? Cu suma ajutorului de deces achitat solicitantului
Exemple:

O societate are de achitat ajutor de deces soției unui salariat, ?n baza cererii scrise a acesteia, Cuantumul ajutorului de deces este 2228 lei, iar suma datorată de către angajator la CAS, pentru fondul să de salarii, este de 5080 lei.

Exemplul este valabil și pentru situația 2 c?nd salariatul beneficiază de ajutor de deces pentru decesul unui membru al familiei sale. Deosebirea față de exemplul acesta este valoarea ajutorului de deces ce va fi la jumătate din cel stabilit pentru decesul salariatului.

Modul de contabilizare va fi

6451 = 4311 5080 lei ?nregistrare sume datorate pentru contribuții sociale de asigurări datorate de unitate
4311 = 423 2228 lei ?nregistrare ajutor de deces cuvenit soției salariatului
423 = 5311 2228 lei Plata ?n numerar a ajutorului
4311 = 5121 2852 lei Plata datoriei față de buget


Ce se ?nt?mplă dacă suma datorată de angajator este inferioară ajutorului de deces achitat? Spre exemplu,

O societate are de achitat ajutor de deces soției unui salariat, ?n baza cererii scrise a acesteia, Cuantumul ajutorului de deces este 2228 lei, iar suma datorată de către angajator la CAS, pentru fondul să de salarii, este de 1040 lei.

Modul de contabilizare va fi

6451 = 4311 1040 lei ?nregistrare sume datorate pentru contribuții sociale de asigurări datorate de unitate
%
4311
4382 = 423 2228 lei
1040 lei
1188 lei ?nregistrare ajutor de deces cuvenit soției salariatului
423 = 5311 2228 lei Plata ?n numerar a ajutorului
5121 = 4382 1188 lei ?ncasarea sumei cuvenite de la casa de pensii
De ce prin 4382? Vă recomand această metodă pentru a nu avea sold negativ la 4311 și pentru a vă permite urmărirea mai ușoară a creanțelor de ?ncasat de la bugetul asigurărilor sociale.

Cum completez D112?
?n SAGA, după ce validez statul de salarii din luna ?n care am achitat ajutorul de deces, voi proceda astfel:
Voi contabiliza diminuarea obligației la CAS unitate și, dacă este cazul, voi trece suma de recuperat ?n 4382.
?n ecranul state salarii, pe statul de salarii validat, voi completa la coloana deductibil o sumă egală cu valoarea ajutorului de deces, dar nu mai mult dec?t suma datorată la CAS și ?nscrisă pe coloana debit

image
ați pagina ?C.2.Indemnizații sănătate? și ?n partea inferioară a acelei pagini completați numărul cazurilor de ajutor de deces și suma ajutorului de deces.


Acum puteți genera PDF cu D112 ce să conțină datele despre ajutorul de deces.

Atenție ?nsă! Complet?nd informațiile ?n ecranul de generare a D112 acestea vor răm?ne salvate ?n pagina de creanțe, dar dacă ieșiți și reintrați ?n ecranul respectiv veți primi mesajul următor:
D112-subventii -

?n principiu, răspundeți cu NU. Cu Da, veți răspunde dacă, după ce ați completat datele inițiale, ați de-validat statul de salarii și ați operat modificări ?n acesta, modificări legate de timpul de lucru sau orice alt element ce duce la modificarea fondului de salarii, a sumelor datorate. ?n cazul ?n care răspunsul este DA, va trebui să refaceți pașii descriși anterior pentru generarea D112.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Janina Ela
 User Janina Ela
a raspuns userului Ioana Popa la 09 Ian. 2014
Multumesc pt raspunsuri.Pe mine ma interesa ajutorul de deces acordat de angajator,cf legii, cel la nivelul salariului mediu brut.
Salariatul a decedat in data de 25.12.2013 iar solicitarea ajutorului se face acum in ianuarie,
Presupun ca eu trebuie sa operez in D112 in decembrie acordarea acestui ajutor in val de 2223 lei si sa-l platesc acum in ianuarie la data solicitarii.
Cum se recupereaza acesti bani?
Se face compensare in luna cu contributiile sociale datorate si diferenta de la casa de pensii?Sau direct de la casa de pensii?

Multunesc.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Ioana Popa
 Expert Ioana Popa
a raspuns userului georgeta ganea la 09 Ian. 2014
Ajutorul de inmormantere acordat de angajator nu este numai cel in limita a 2%. El acorda inclusiv ajutorul stabilit de legea pensiilor, in cazul decesului unui membru de familie al salariatului. Sigur, nu este cazul aici, dar afirmatia dvs suna destul de general si exclude aceasta varianta.
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Georgeta Ganea
 User Georgeta Ganea
a raspuns userului georgeta ganea la 09 Ian. 2014
Vedeti si art 129 din Legera 263 din 2010
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [1]
Georgeta Ganea
 User Georgeta Ganea
a raspuns la intrebare la 09 Ian. 2014
Ajutoril de inmormantare care se acorda de angajator se stabileste la nivelul acestuia.Paote fi sustinut din fondul social de 2% calculat la fondul de salarii si este suma neimpozabila.Poate fi sustinut si din fondul de salarii dar va fi suma impozabila Sotia sau unul din copii face o cerere la care anexeaza copie dupa certificatul de deces.

Pentru ajutorul de deces obtinut de la casa de asigurari se vor anexa dovezile de inmormantare, ajutor care pentru anul 2014 este de 2298 lei pe care va trebui acordat tot de angajator.
Art. 108 din HG 257 DIN 2011
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 111
Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.


Alte intrebari despre Codul Muncii