ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro


Codul muncii 2011. Declaratia 112 pentru cetatean UE. Contributii


ClubLegislatiaMuncii.ro Q&A


Directorul general al firmei S.A. are contract de mandat, este cetatean german cu carte de rezidenta permanenta pentru cetatenii UE, pensionar in Germania.
Conform legislatia muncii romanesti in vigoare, contributia la fondul de somaj 0.5% angajat+0.5% angajator este obligatorie? Pana la acest moment , directorul a fost prins in D112, si nu a avut declaratie individuala de asigurare la CAS. Daca a contribuit la fondul de pensii din Romania din 2007 ca cetatean UE , la noi in tara conform stagiului de cotizare realizat ii permite Codul Muncii sa obtina o pensie de limita de varsta? Care este stagiul minim de cotizare? Venitul la care se plateste CAS este de 5 salarii medii pe economie, dar remuneratia prevazuta in contractul de mandat si asupra careia se aplica impozit 16% este mai mare.

Potrivit legii 263/2010 suma minima este de 2022*35%=708, iar suma maxima este de 5*2022=10110.

Persoana care se asigura isi poate alege suma la care sa contribuie pentru fondul de pensii intre aceste limite-exemplu 1000 lei?


Stoian Maria
 User  Stoian Maria
a intrebat la 28 Iul. 2011
Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


 

2 raspunsuri

Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
12 Oana
 User 12 Oana
a raspuns userului Marius Ion la 08 Nov. 2012
Buna ziua dle MARIUS ION,

Am urmatoarea situatie:
IONESCU este director cu contract de mandat; in acelasi timp este administrator cu contract de mandat la aceeasi firma. Tot el, face parte din echipa de implementare al unui proiect european, in calitate de director de proiect.

Ce forme legale trebuie facute pentru actiuvitatea pe care o desfasoara pe acel proiect? Din cate stiu, daca ai un contract de mandat, nu poti sa ai cu aceeasi firma incheiat un CIM? Totusi, s-a discutat la ITM, raspunsul lor a fost ca nu interpretam noi bine legea, si ca de fapt se poate. Este vreo portita prin lege care ii da dreptul unui director si administrator de firma sa aiba CIM pe per determinata,  fractiune de norma, pentru activitatea desfasurata pe acel proiect? Se considera cumva ca acel proiect nu face parte din activitatea de baza a firmei, si in aces caz sa poata avea si mandat si cim?

Multumesc!
Voteaza raspuns Apreciez acest raspuns [0] Nemultumit de acest raspuns [0]
Marius Ion
 Expert Marius Ion (Avocat, MILegal)
a raspuns la intrebare la 03 Aug. 2011
La art. 2964 regasim si remuneratia directorului, pentru care nu se datoreaza contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj daca persoanele prevazute la art. 2963 lit. a si b, au calitatea de pensionari. Desi legea nu prevede in mod expres, consideram ca scutirea de la plata contributiilor sociale se refera la persoanele care au calitatea de pensionar potrivit legislatiei romanesti.

Contributiile sociale datorate asupra remuneratiei obtinute de directori in baza contractului de mandat sunt reglementate de Codul fiscal .
Baza lunara de calcul al contributiei individuale la sistemul asigurarilor sociale de stat reprezinta castigul brut realizat, constand in remuneratia directorului obtinuta in baza contractului de mandat. Contributia individuala de asigurari sociale este plafonata la valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut pe fiecare loc de realizare a venitului.

Daca toate veniturile directorului realizate la societatea comerciala depasesesc suma de 2.022 pe luna, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat se calculeaza la suma de 2.022 lei

Directorul care isi desfasoara activitatea in baza unui contract de mandat nu are obligatia de a se asigura individual in sistemul public de pensii pe baza declaratiei individuale de asigurare.

Societatea comerciala va depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza contributiile, ???Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate???, formular 112

Conform dispozitiilor art. 52 din Legea nr. 263/2010 , pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare sau in specialitate, dupa caz, prevazute de prezenta lege. Varsta standard de pensionare este 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei.

Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.

Stagiul minim de cotizare este de 15 ani atat pentru femei, cat si pentru barbati. Atingerea acestui stagiu se realizeaza prin cresterea stagiului minim de cotizare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.

Reguli privind cumulul prestatiilor realizate in state diferite regasim in Regulamentul CE nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul CE nr. 988/2009, dupa cum urmeaza:

???Art. 53. ??? Reguli pentru prevenirea cumulului
1 Orice cumul al prestatiilor de invaliditate, pentru limita de varsta sau de
urmas, calculate sau acordate pe baza perioadelor de asigurare si de rezidenta
realizate de aceeasi persoana, se considera cumul al unor prestatii de acelasi tip.
2 Cumulul de prestatii care nu pot fi considerate de acelasi tip in sensul
alineatului 1 se considera cumul de prestatii de tipuri diferite.
3 In sensul clauzelor pentru prevenirea cumulului prevazute de legislatia unui
stat membru, in cazul cumulului de prestatii de invaliditate, pentru limita de varsta sau de urmas cu o prestatie de acelasi tip sau de un tip diferit, ori cu alte venituri, se aplica urmatoarele dispozitii:

a institutia competenta ia in considerare prestatiile sau veniturile dobandite
intr-un alt stat membru doar in cazul in care legislatia pe care o aplica prevede
luarea in considerare a prestatiilor sau veniturilor dobandite in strainatate;

b institutia competenta ia in considerare valoarea prestatiilor ce trebuie platite
de alt stat membru inaintea deducerii impozitelor, a cotizatiilor de securitate
sociala si a altor taxe sau retineri individuale, cu exceptia cazului in care legislatia pe care o aplica prevede aplicarea unor clauze de prevenire a cumulului dupa efectuarea unor astfel de deduceri, in conformitate cu modalitatile si procedurile prevazute in regulamentul de aplicare;

c institutia competenta nu ia in considerare valoarea prestatiilor dobandite in
temeiul legislatiei unui alt stat membru acordate pe baza unei asigurari voluntare
sau facultative continue;

d in cazul in care un singur stat membru aplica clauze pentru prevenirea
cumulului, deoarece persoana in cauza beneficiaza de prestatii de acelasi tip sau de tipuri diferite in temeiul legislatiei altor state membre sau de venituri dobandite in alte state membre, prestatia cuvenita se poate reduce doar cu valoarea prestatiilor sau veniturilor respective.

Art. 54. ??? Cumulul prestatiilor de acelasi tip 1 In cazul in care se cumuleaza prestatii de acelasi tip cuvenite in temeiul legislatiei a doua sau mai multe state membre, clauzele pentru prevenirea cumulului prevazute de legislatia unui stat membru nu se aplica in cazul unei prestatii pro-rata. 2 Clauzele pentru prevenirea cumulului se aplica unei prestatii autonome, doar in cazul in care prestatia respectiva este:

a o prestatie a carei valoare nu depinde de durata perioadelor de asigurare sau rezidenta sau b o prestatie a carei valoare se determina in functie de o perioada creditata, considerata realizata intre data la care s-a produs materializarea riscului si o data ulterioara, care se suprapune cu:
i o prestatie de acelasi tip, cu exceptia cazului in care s-a incheiat un accord intre doua sau mai multe state membre pentru a se evita ca aceeasi perioada creditata sa fie luata in considerare de mai multe ori sau ii o prestatie de tipul prevazut la litera a. Prestatiile si acordurile prevazute la literele a si b sunt enumerate in anexa IX.

Art. 55. ??? Cumulul prestatiilor de tipuri diferite
1 In cazul in care beneficiul prestatiilor de tipuri diferite sau al altor venituri
implica aplicarea regulilor de prevenire a cumulului prevazute de legislatia statelor membre in cauza cu privire la:
a doua sau mai multe prestatii autonome, institutiile competente impart valorile
prestatiei sau prestatiilor sau ale altor venituri, astfel cum au fost acestea luate in
considerare, la numarul de prestatii supuse regulilor mentionate;
Cu toate acestea, aplicarea prezentului paragraf nu poate lipsi persoana
interesata de statutul sau de titular de pensie, in sensul aplicarii celorlalte capitole din prezentul titlu, in conformitate cu modalitatile si procedurile prevazute in
regulamentul de aplicare;
b una sau mai multe prestatii pro-rata, institutiile competente iau in considerare
prestatia sau prestatiile sau alte venituri, precum si toate elementele prevazute
pentru aplicarea clauzelor de prevenire a cumulului in functie de raportul dintre
perioadele de asigurare si de rezidenta, intocmit pentru calculul prevazut la
articolul 52 alineatul 1 litera b punctul ii;
c una sau mai multe prestatii autonome si una sau mai multe prestatii pro-rata,
institutiile competente aplica mutatis mutandis litera a cu privire la prestatiile
autonome si litera b cu privire la prestatiile pro-rata.

2 Institutia competenta nu aplica impartirea prevazuta cu privire la prestatiile
autonome, in cazul in care legislatia pe care o aplica prevede luarea in considerare a prestatiilor de tip diferit si a altui venit, precum si a tuturor celorlalte elemente, atunci cand se calculeaza o fractie din valoarea acestora determinata in functie de raportul dintre perioadele de asigurare si de rezidenta prevazute la articolul 52 alineatul 1 litera b punctul ii.

3 Alineatele 1 si 2 se aplica mutatis mutandis in cazul in care legislatia
unuia sau mai multor state membre prevede ca dreptul la o prestatie nu poate fi
dobandit in cazul in care persoana in cauza beneficiaza fie de o prestatie de un tip diferit, care se plateste in temeiul legislatiei altui stat membru, fie de un alt venit.

Art. 56. ??? Dispozitii suplimentare pentru calcularea prestatiilor
1 La calcularea valorilor teoretice si pro-rata prevazute la articolul 52 alineatul
1 litera b, se aplica urmatoarele reguli:

a in cazul in care durata totala a perioadelor de asigurare si de rezidenta
realizate inaintea materializarii riscului, in temeiul legislatiilor tuturor statelor membre in cauza, este mai lunga decat perioada maxima impusa de legislatia unuia
dintre aceste state membre pentru a beneficia de o prestatie completa, institutia
competenta a statului membru respectiv ia in considerare aceasta perioada maxima,
in locul duratei totale a perioadelor realizate. Aceasta metoda de calcul nu are ca
rezultat impunerea asupra institutiei respective a costului unei prestatii mai mari
decat prestatia completa prevazuta de legislatia pe care o aplica. Aceasta dispozitie
nu se aplica in cazul prestatiilor a caror valoare nu depinde de durata perioadei de
asigurare;

b procedura pentru luarea in considerare a perioadelor care se suprapun este
prevazuta in regulamentul de aplicare;

c in cazul in care legislatia unui stat membru prevede ca prestatiile sa fie
calculate pe baza veniturilor, cotizatiilor, bazelor de cotizare, majorarilor,
castigurilor sau a altor valori medii, proportionale, forfetare sau creditate, sau o
combinatie a mai multora dintre aceste elemente, institutia competenta:

i determina baza de calcul pentru prestatii, in conformitate doar cu perioadele
de asigurare realizate in temeiul legislatiei pe care o aplica;
ii utilizeaza, pentru a determina valoarea de calculat in conformitate cu
perioadele de asigurare si de rezidenta realizate in temeiul legislatiei celorlalte state
membre, aceleasi elemente determinate sau inregistrate pentru perioadele de
asigurare realizate in temeiul legislatiei pe care o aplica,
in conformitate cu procedurile prevazute in anexa XI pentru statul membru in
cauza.

2 Dispozitiile legislatiei unui stat membru cu privire la reevaluarea elementelor
luate in considerare pentru calculul prestatiilor se aplica, dupa caz, elementelor
care trebuie luate in considerare de catre institutia competenta a statului membru
respectiv, in conformitate cu alineatul 1, cu privire la perioadele de asigurare sau
de rezidenta realizate in temeiul legislatiei altor state membre.

Art. 57. ??? Perioade de asigurare sau de rezidenta mai mici de un an
1 Fara a aduce atingere articolului 52 alineatul 1 litera b, institutia dintr-un
stat membru nu este obligata sa acorde prestatii pentru perioadele realizate in
temeiul legislatiei pe care o aplica, care sunt luate in considerare in momentul
materializarii riscului, in cazul in care:
- durata totala a perioadelor mentionate este mai mica de un an,
si
- luandu-se in considerare doar aceste perioade, nu se dobandeste nici un drept la
prestatii in temeiul legislatiei respective.

2 Institutia competenta a fiecarui stat membru in cauza ia in considerare
perioadele prevazute la alineatul 1, in sensul articolului 52 alineatul 1 litera b
punctul i.

3 In cazul in care, prin aplicarea alineatului 1, toate institutiile statelor
membre interesate sunt scutite de obligatiile ce le revin, prestatiile se acorda
exclusiv in temeiul legislatiei ultimului dintre statele membre ale caror conditii
sunt indeplinite, ca si cum toate perioadele de asigurare si de rezidenta realizate si luate in considerare in conformitate cu articolele 6 si 51 alineatele 1 si 2 ar fi fost realizate in temeiul legislatiei statului membru respectiv.

Art. 58. ??? Acordarea unui supliment
1 Beneficiarului unei prestatii caruia i se aplica prezentul capitol nu i se poate
acorda, in statul membru in care isi are resedinta si in temeiul legislatiei caruia i se plateste prestatia, o prestatie mai mica decat prestatia minima stabilita prin
legislatia respectiva pentru o perioada de asigurare sau de rezidenta egala cu toate perioadele luate in considerare pentru plata in conformitate cu prezentul capitol.
2 Institutia competenta a statului membru respectiv plateste beneficiarului, pe
durata cat acesta isi are resedinta pe teritoriul sau, un supliment egal cu diferenta
dintre totalul prestatiilor cuvenite in temeiul prezentului capitol si valoarea
prestatiei minime.

Art. 59. ??? Recalcularea si reevaluarea prestatiilor
1 In cazul in care metoda de stabilire a prestatiilor sau regulile de calculare a
prestatiilor se modifica in temeiul legislatiei unui stat membru sau in cazul in care situatia personala a persoanei in cauza sufera o schimbare pertinenta care, in temeiul legislatiei respective, ar conduce la o adaptare a valorii prestatiei, se
realizeaza o recalculare, in conformitate cu articolul 52.
2 in cazul in care din cauza cresterii costului vietii, a variatiei nivelului veniturilor sau din alte motive ce necesita adaptarea, prestatiile din statul membru in cauza se modifica cu un procentaj sau cu o valoare determinata, procentajul sau valoarea fixa se aplica direct pr prestatiilor stabilite in conformitate cu articolul 52, fara a fi necesara o recalculare???.

Alte intrebari despre Codul Muncii