ClubLegislatiaMuncii.ro cauta utilizator meniu
Email RSS Facebook Comunica experienta
ClubLegislatiaMuncii.ro

Cum stabilim Functiile de conducere si Functiile de executie?


de Clublegislatiamuncii.ro la 18 Iul. 2011


In functie de natura si amploarea obiectivelor, sarcinilor, autoritatii si responsabilitatilor incorporate, functiile se divid in doua tipuri principale: functii de conducere si functii de executie.


 Conform art. 277 alin. (1) din Codul muncii, in sensul acestui cod, functiile de conducere sunt cele definite prin lege sau prin reglementari interne ale angajatorului.

Astfel, legiuitorul a lasat libertate angajatorului de a stabili prin reglementari interne functiile de conducere/executie. Reglementarile interne pot fi: regulamentul intern, statul de functiuni, etc. Separat de aceste reglementari in fisa postului trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, caracterul functiei, de conducere sau de executie. Asadar, prin inscrierea in fisa postului se realizeaza si informarea persoanei.

Insa, angajatorul la incadrarea functiilor, in functii de conducere sau executie, trebuie sa respecte si prevederile Clasificarii Ocupatiilor din Romania.

Din punctul de vedere al Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR), functia este o forma de ocupatie, fiind activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de conducere sau executie.

Clasificarea ocupatiilor este conceputa pe patru niveluri de clasificare, astfel:

- nivelul I - Grupe majore;
- nivelul II - Subgrupe majore;
- nivelul III - Grupe minore;
- nivelul IV - Grupe de baza.

La elaborarea clasificarii ocupatiilor au fost folosite o serie de criterii de clasificare.

Potrivit COR, nivelul de instruire pentru grupa majora 1 nu este definit, putand fi atat nivel superior de studii, dar nu numai.

Aceasta deoarece in definitiile celor doua grupe majore 1 si 0 nu se face referire la nivelul de calificare, intrucat in cadrul acestora intervin alte elemente, tinand de natura muncii, considerate drept criterii de similaritate mai importante, cum ar fi decizia politica si atributiile de conducere, respectiv obligatiile militare.

Asadar, pentru definirea grupei majore 1 nu se folosesc criterii de calificare precum marea majoritatea a grupelor majore din COR, ci se folosesc criterii cum ar fi decizia politica si atributiile de conducere, fapt pentru care in aceasta grupa majora se regasesc clasificate o gama larga de functii de conducere.

De exemplu functia de director societate coemrciala – cod cor 121004- nu va putea fi calificata drept functie de executie  intrucat prin natura ei, aceasta functie implica activitati de conducere.

Simpla inscriere a perioadei de preaviz in contractul individual de munca nu clasifica o functie ca fiind de conducere sau de executie. Perioada de preaviz va fi stabilita dupa ce functia a fost calificata prin reglementari interne si fisa postului ca fiind de conducere sau executie.

Clasificarea unei functii ca fiind de conducere sau de executie are importanta din punct de vedere al stabilirii perioadei proba si a termenului de preaviz. Astfel, conform art. 31 alin. (1) din Codul muncii, pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.

In cazul contractelor individuale de munca incheiate pe durata determinata  pentru o durata mai mare de 6 luni, potrivit art. 85 lit.d)  din Codul muncii, perioada de proba nu poate depasi  45 de zile lucratoare in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere.   

De asemenea, conform art.81 alin. (4)  din Codul muncii, termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.

Daca o functie implica activitati de conducere, salariatului acordandu-i –se un spor/o indemnizatie de conducere, consideram ca nu va putea fi calificata drept o functie de executie.

Articole conexe:

Ultima ora:

Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!


Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

0 comentarii

Comentarii


TOP RASPUNSURI 2024