Tendinte si stiluri
de Clublegislatiamuncii.ro la 27 Mai. 2011
Astazi, rolul principal al unui leader este de a-i motiva si inspira pe ceilalti.
Comportamentul liderului variaza in functie de cele doua dimensiuni: dimensiunea structurala (sarcina) si dimensiunea relationala (relatia, factorul uman).
Stiul de leadership orientat catre sarcina (dimensiunea structurala). Liderul pune accent pe definirea si repartizarea sarcinilor de realizat, pe stabilirea unui nivel de comunicare formala in grup si pe definirea directiilor de activitate ale grupului, punand in plan secundar factorul uman, cel care face munca respectiva. Scopul principal: atingerea obiectivelor / indeplinirea sarcinilor. Uneori acesti lideri tind sa fie autocratici, ceea ce va conduce la indeplinirea sarcinilor, dar cu cheltuiala emotionala si energetica din partea subordonatilor.
Stilul de leadership orientat catre angajat (dimensiunea relationala). Liderul pune accent pe comportamente ce creeaza un climat de munca in care increderea, respectul mutual, prietenia si sustinerea ocupa un loc important. Se axeaza pe interactiunile din grup si pe nevoile fiecarui membru luat separat, intelege necesitatile individuale ale celor din subordine, recunoaste diferentele dintre membrii grupului si capabilitatile acestora, evitand sa ii judece si fiind gata sa ii ajute/indrume in rezolvarea sarcinilor. Se preocupa de securitatea si confortul angajatilor. Favorizeaza stabilirea relatiilor interpersonale, se intereseaza de nevoile angajatilor si de satisfactia lor in munca si isi face timp pentru a-i asculta. Cauta sa isi motiveze cat mai bine subordonatii.
Se considera ca cei mai buni lideri sunt aceia care echilibreaza preocuparea pentru oameni cu cea pentru sarcini, in functie de situatia in care se afla.
In final, dar nu mai putin important, un aspect esential in ceea ce priveste comportamentul si performantele liderilor il constituie inteligenta sociala. Daca in trecut liderii erau vazuti ca avand numai rolul de a conduce, controla si planifica bunul mers al organizatiei, astazi rolul acestora este si de a-i motiva si inspira pe ceilalti, de a stimula atitudinile pozitive la locul de munca si de a da un sens contributiei angajatilor.
Astfel, unii specialisti considera ca arta de a conduce este o forma de inteligenta sociala, care consta in recunoasterea sentimentelor celorlalti si in capacitatea de a face conexiuni rapide cu acestia.
Ultima ora:
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Comentarii