Codul muncii. Functia de conducere.
de Clublegislatiamuncii.ro la 26 Iul. 2011
Fisa postului este principalul document in care se va defini caracterul functiei in care va fi incadrat angajatul, avand in vedere Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR).
Conform art.81 alin. (4) din Codul muncii, termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile.
In functie de natura si amploarea obiectivelor, sarcinilor, autoritatii si responsabilitatilor incorporate, functiile se divid in doua tipuri principale: functii de conducere si functii de executie.
Conform art. 277 alin. (1) din Codul muncii, in sensul acestui Cod, functiile de conducere sunt cele definite prin lege sau prin reglementari interne ale angajatorului. Astfel, legiuitorul a lasat libertate angajatorului de a stabili prin reglementari interne functiile de conducere/executie.
Reglementarile interne pot fi: regulamentul intern, statul de functiuni etc. Separat de aceste reglementari, in fisa postului trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, caracterul functiei, de conducere sau de executie. Asadar, prin inscrierea in fisa postului se realizeaza si informarea persoanei.
Insa angajatorul la incadrarea functiilor, in functii de conducere sau executie, trebuie sa respecte si prevederile Clasificarii Ocupatiilor din România.
Din punctul de vedere al Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR), functia este o forma de ocupatie, fiind activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de conducere sau executie.
Clasificarea ocupatiilor este conceputa pe patru niveluri de clasificare, astfel:
- nivelul I - Grupe majore;
- nivelul II - Subgrupe majore;
- nivelul III - Grupe minore;
- nivelul IV - Grupe de baza.
La elaborarea clasificarii ocupatiilor au fost folosite o serie de criterii de clasificare.
Potrivit COR, nivelul de instruire pentru grupa majora 1 nu este definit, putand fi atat nivel superior de studii, dar nu numai.
Aceasta deoarece in definitiile celor doua grupe majore 1 si 0 nu se face referire la nivelul de calificare, intrucat in cadrul acestora intervin alte elemente, tinand de natura muncii, considerate drept criterii de similaritate mai importante, cum ar fi decizia politica si atributiile de conducere, respectiv obligatiile militare.
Asadar, pentru definirea grupei majore 1 nu se folosesc criterii de calificare precum in majoritatea grupelor majore din COR, ci se folosesc criterii cum ar fi decizia politica si atributiile de conducere, fapt pentru care in aceasta grupa majora se regasesc clasificate o gama larga de functii de conducere.
De exemplu, functia de director societate coemrciala – cod cor 121004- nu va putea fi calificata drept functie de executie, intrucât prin natura ei aceasta functie implica activitati de conducere.
Simpla inscriere a perioadei de preaviz in contractul individual de munca nu clasifica o functie ca fiind de conducere sau de executie. Perioada de preaviz va fi stabilita dupa ce functia a fost calificata prin reglementari interne si fisa postului ca fiind de conducere sau executie.
Clasificarea unei functii ca fiind de conducere sau de executie are importanta din punct de vedere al stabilirii perioadei proba si a termenului de preaviz. Astfel, conform art. 31 alin. (1) din Codul muncii, pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
In cazul contractelor individuale de munca incheiate pe durata determinata pentru o durata mai mare de 6 luni, potrivit art. 85 lit.d) din Codul muncii, perioada de proba nu poate depasi 45 de zile lucratoare in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere.
De asemenea, conform art.81 alin. (4) din Codul muncii, termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
Ultima ora:
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Newsletter-ul ClubLegislatiaMuncii.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Primesti gratuit raportul "Noutati despre Regulamentul Intern + Model general de Regulament Intern"!
Comentarii
GABRIELA 2017-01-26 14:17:58
Va rog sas-mi spuneti daca intr-o institutie publica o persoana(contractual nu functionar public) poate ocupa doua functii :una de conducere si una de executie cu doua contracte de munca diferite ( un contract cu norma intreaga pentru functia de director si un contract cu timp partial pentru functia de medic)/
VERDU MARIA 2016-10-11 21:41:56
Buna ziua, va rog sa-mi spune-ti daca subingineri promotia 1985 cu diploma,in functia de referent II, pot ocupa conform legilor actualizate (2016), functia de sef de serviciu tehnic sau sef de birou intr-o institutie de stat?Astept raspunsul dv. Va multumesc.
Carmen Gheorghita 2015-07-07 22:15:31
Buna ziua. Putetiva rog sa-mi dati detalii despre prevederilelegale de plata / sau neplata a sporului de doctorat, in conditiile in care sunt doctor in medicina de 6 luni si nu mi se plateste acest spor, iar persoane angajate recent dar avand doctorat inainte de angajare primesc acest spor ( eu fiind angajata spitalului de 15 ani). Va multumesc.
Marcel 2014-10-21 22:11:29
Rog respectuos a mă ajuta în două speÅ£e:- am absolvit studiile superioare în anul 2009. După absolvire i-am solicitat verbal ÅŸefului meu transformarea postului de contabil (în cadrul unei regii) în post cu studii superioare ÅŸi acesta m-a refuzat pe motiv că nu se poate. În anul 2013 după ieÅŸirea la pensie a contabilului ÅŸef am făcut o cerere scrisă adresată directorului societăţii ÅŸi am primit decizie de ÅŸef compartiment contabil la sfârÅŸitul anului 2013. Cu toate acestea deÅŸi mi s-a făcut decizie de ÅŸef compartiment contabil după un an de zile organigrama societăţii arată la fel respectiv contabil ÅŸef 1 - compartiment contabilitate 2. Dacă funcÅ£ia de ÅŸef compartiment contabil nu este nominalizată clar în organigramă ce riscuri am (în Revisal sunt încadrat ÅŸef serviciu financiar contabil)?- este normal ca funcÅ£ia de ÅŸef compartiment contabil (cu studii superioare) şă fie remunerată mai puÅ£in decât funcÅ£ia de inspector resurse umane (cu studii medii)?Vă mulÅ£umesc!
cristian 2012-10-15 20:42:54
Cine face legile nu ne intreaba si pe noi?
Inginer cadastru e in registrul electronic,inginer in sticlarie; sunteti nebuni,nu mai suntem specialisti suntem orice altceva,din inginer sef te face inginer administrativ,adica nici nu apari specialist in domeniul in care activezi....Doamne fereste...
marian istrate 2012-10-01 13:46:32
Functia de sef serviciu administrativ, la o institutie publica, este considerata functie de conducere?
Popa 2011-11-25 10:54:46
functia de SUDOR SEF in cadrul departamentului tehnic este asociata functiei de conducere sau de executie?